חפש

סירות קישואים בשרניות

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

אלתרתי כאן משהו שהיה לי כיף להכין ועהאממ, עוד יותר כיף לאכול.

סירות קישואים בשרניות.
רגע, יש לי גם שם אלטרנטיבי למנה: "מטענים חורגים לקישואים..."
(הא? הא? הבנתם מה עשיתי כאן?)



מנה ממש טעימה, קלה להכנה, יכולה לשמש כמנה עיקרית או כתוספת יפה ומשדרגת על השולחן. הולכת מעולה גם כשהיא מוגשת בוערת מהתנור ואשכרה מתאימה גם כמנה קרה ומרעננת.

אנחנו מדברים כאן על סירות של קישואים, עם ריפוד של המון בזיליקום, כשעל הבזיליקום מונחות רצועות סויה מתובלות, שהוקפצו קודם על מחבת עם תוכן הקישואים עצמם ואז נאפו בתנור, בתיבול מעושן קלות. בשרני מאוד ועם זאת - קליל למדי.

חשבתי פשוט על הקונטרסט שנוצר בין הקישואים הנימוחים והניחוח הבזיליקומי המלטף, אל מול הרצועות הבשרניות של חלבון הסויה, שמתובלות אל הכיוון הטיפה יותר קשוח ומעקצץ. חושב שזה כיף קולינרי, לקבל שתי אווירות כאלו באותו ביס.

מצרכים: (ל-4-5 אנשים)
- 8 קישואים בינוניים/גדולים (בסביבות 1.3 ק"ג)



- 100 גרם רצועות חלבון סויה



- 1/3 צרור בזיליקום טרי
- 2 כפות שמן זית
- כפית שטוחה פפריקה מעושנת
- תערובת תבלינים של עשבים ופלפלים
- 1/2 כפית מלח

אופן ההכנה:
1. שחזור רצועות הסויה: מרתיחים מים בסיר קטן, זורקים פנימה את הרצועות, מוסיפים מלח, פפריקה מעושנת, תערובת תבלינים, מערבבים, מכסים ומבשלים במשך כ-5 דקות, עד להתרככות. לאחר הבישול מסננים ומשאירים בינתיים על המסננת, לטובת ניקוז הנוזלים.



2. חוצים את הקישואים לאורכם:



3. מרוקנים אל קערה את "בשר" הקישואים. הדרך הנוחה ביותר לעשות זאת היא באמצעות כפית. מחזיקים את הקישוא ביד אחת ועם הכפית "מגרדים" את בשר הקישואים החוצה, עד לקבלת סירות קישואים. את הסירות מסדרים על תבנית אפייה, מרפדים בהמון בזיליקום טרי ומניחים בצד.



4. מחממים את שמן הזית במחבת גדולה, מכניסים את בשר הקישואים ואת רצועות חלבון הסויה. מתגברים בעוד מעט מתערובת התבלינים שבחרתם, מערבבים היטב ומטגנים במשך מספר דקות. אין צורך להשחים, אנחנו מטגנים כאן בעיקר לטובת צמצום נוזלים, כדי שנישאר עם מרקמים בשרניים עסיסיים, אך לא נוזליים.



5. מורידים את התערובת הבשרנית מהאש, מעמיסים את כל הטוב הזה, בנדיבות, אל תוך סירות  הקישואים שממתינות להפלגה.



6. מכסים את התבנית ומכניסים לתנור על חום בינוני/גבוה, כ-200 מעלות, למשך כ-35-40 דקות. בתכל'ס, מה שאנחנו עושים כאן עם הבזיליקום הוא קצת "לא חוקי". סוג של "חנקנו" את הבזיליקום בין דפנות הסירות לבין התוכן שיושב מעליו, לא השארנו לו הרבה ברירה מלבד להפיץ את עצמו חזק אל תוך כל העסק, תוך כדי שהוא פשוט יוצא מהתמונה כמרקם עצמאי. אתם תרגישו את זה אחרי הביס.

7. לאחר כ-35-40 דקות של אפייה, הסירו את הכיסוי והשאירו את התבנית גלויה בתנור למשך 5-7 דקות נוספות של אפייה, במצב גריל ובחום גבוה, לטובת השחמה וטאצ' סופיים.



8. זהו. מוציאים מהתנור, מניחים לסירות לעגון למנוחה למספר דקות לפני ההגשה. כאמור, לטעמי הולך נהדר בין אם תגישו כמנה חמה מנחמת, או קרה, ריחנית ומרעננת. לגמרי איך שבא לכם.

9. בהצלחה ובתיאבון.



מתכונים נוספים עם רצועות חלבון סויה:
רצועות חלבון סויה ופלפלים בברביקיו מעושן
רצועות סויה ומקלות רייסטינג ברוטב דגים טבעוני
שיפודי ירקות וחלבון סויה
פלפלים ממולאים ברצועות חלבון סויה ופטריות שימג'י
גלילות חציל טבעוניות
מעורב ירושלמי טבעוני

תגובות: