חפש

רצועות סויה ומקלות רייסטינג ברוטב דגים טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

כבר דקות ארוכות שאני יושב אל מול המקלדת, לגמרי תקוע בקשר לתיאור המנה הנדירה הזאת.



וזה לא שאין לי מילים, יש לי, מלא, אבל המנה הזו כוללת מרכיב מרכזי משגע, שאינו מוכר כל-כך במטבח הישראלי וכל ניסיון שלי לעברת את העניין רק מסבך את העניינים עוד יותר...

אז מיד אגש לתיאור המנה, אבל לפני כן, רוצה לדבר על המוצר הזה ולהכיר לכם אותו קצת:
מדובר במוצר מבוסס אורז, מסין. הוא פופולרי שם בקטע אחר. הם מכינים אותו מקמח אורז, מים ומלח, מעצבים אותו בצורות שונות, לטובת התאמה למאכלים שונים (כמו שעושים עם פסטות, חלבון סויה, יובה וכד'). הוא יכול להגיע בצורה של מקלונים דקים, מקלות עבים בגודל של נקניקייה, דיסקיות קטנות ועבות, גדולות ושטוחות, המגוון גדול. מכינים איתו גם מנות קוריאניות מסורתיות מפורסמות, בכלל, חוגגים על המוצר הזה בארצות המזרח במגוון עצום של מנות.
 


שמו הרשמי של המוצר הזה:
Hot Pot Rice Cake

כאמור, קצת מאתגר לעשות עלייה לעניין הזה, כי בואו:
עוגת אורז
- כבר תפוס, יש מאכל כזה, עוגת אורז, בין אם מדובר בעוגה הפרסית המלוחה שהיא סוג של מקלובה גבוהה מהרגיל ובין אם מדובר בעוגת האורז הגרמנית המתוקה, "עוגת אורז" פשוט כבר תפוס ובכלל, המושג "עוגה" אצל סינים שונה לחלוטין מאיך שאנחנו מפרשים אותו. "עוגה" זה לא.
הוט פות - ראיתי מה עשיתם כאן, יא שובבים, השתגעתם?! מה השלב הבא? לכנות גלידת טילון "פרוזן פין"? נו, בחייאת!
מקלות אורז/מקלוני אורז - גם אלו תפוסים, אטריות האורז הדקות מכונות כך.
חטיפי אורז - גם כן תפוס כבר, על ידי שוק החטיפים שמיוצרים מאורז תפוח.
אורז סיני - ברור שתפוס...
הפיתרון שהכי קרוב למוצלח מבחינתי, הוא פרשנות שהחנות המעולה "דרגון" בדרום תל-אביב נתנה למוצר (משם רכשתי, אגב). הם מציעים לכנות את המוצר ניוקי אורז - לא רע. הבעיה היא שניוקי אורז הוא מתכון בינלאומי מפורסם שקיים כבר, להכנת ניוקי ביתי מאורז מבושל עם חלמוני ביצה וקמח לבן. (כאן המוצר הוא טבעוני לחלוטין). 

אז לטובת קליטת עליה מוצלחת ועל מנת שלא לבלבל אותו עם מוצרי אורז אחרים, אני חושב שאחבר שם מקורי למוצר הזה.
כן. ליידיז אנד ג'נטס, הכירו את: רייס טינג - RiceThing

ואנמק: רייס = אורז. טינג = משהו.
כי הרי בכל צורותיו המוצר הזה הוא משהו שעשוי מאורז.
בנוסף "טינג" גם נשמע כמו סיומת סינית נחמדה כזאת, לא? טינג.
אין, אני אומר לכם, מרגיש לי שזה יתפוס! איך אנסח את זה... איטס דה רייסטינג טו דו... (הא?... הא?!)

יופי, אני שמח שהוצאתי את זה מהסיסטם. עכשיו אני יכול סופסוף לדבר על המנה שלשמה התכנסתי.

כי מה יש לנו כאן בעצם?
רצועות חלבון סויה מעושנות ומקלות רייסטינג, מבושלים ברוטב עגבניות עמוס בקונפטי של אצות ומתובל ברוטב טום יאם תאילנדי...

מנה פשוט מדהימה! התחושה מושחתת הרבה יותר משהמנה באמת. הרייסטינג הזה משגע את הרבי והפוטנציאל שלו הוא אינסופי, למגוון עצום של מנות, אסייאתיות ומערביות כאחד, מלוחות או מתוקות. מאוד נהניתי מהעובדה שבזמן שלרוב אנחנו משתמשים באורז בתפקיד המארח, כמצע תחתון לריפוד מנה עם רוטב, כאן הרוטב הוא המארח ואנחנו מכניסים את האורז לתוכו, מבלי שיתפרק.

מנה חצופה, ביופייה ובאופייה. רצועות חלבון הסויה הבשרניות והמעושנות, אל מול מקלות הרייסטינג הנימוחים בפה, שלגמרי מרגישים כמו מקלות של מוצרלה, במרקם וגם קצת בטעם... הכל מתרחש בתוך רוטב עשיר מאוד, עם רצועות בצל, שום, פטריות שיטאקי, עגבניות מרוסקות שמתוגברות במנה יפה של רוטב טום תאילנדי חמוץ-חריף, את כל אלו מנהל קונפטי של אצות נורי, ששולחות אותך ישירות אל טעמים וניחוחות ברורים של מאכלי ים... ממליץ את המנה הזו גם לקרניסטים שבחבורה, תופתעו כמה קל, ברמות מקוממות, להגיע אל טעמים ומרקמים של ים, מבלי לענות ולייסר ולהרוג ולאכול את הדיירים התמימים והמדהימים של הים. חושב שזה כל-כך משעמם לקחת כל הזמן. כל האקשן נמצא בלתת חיים. לא בלקחת חיים.

מצרכים: (לסיר משפחתי)
- 150 גרם רצועות חלבון סויה (משקל מוצר יבש) - אם חלבון סויה הוא מוצר שחדש לכם, ממליץ לכם להיכנס למדריך המפורט שהכנתי על חלבון סויה, על סוגיו וצורותיו, יסייע לכם להתמצא בעניין בקלות - למעבר למדריך הקליקו כאן
- 10 גרם פטריות שיטאקי מיובשות (משקל מוצר יבש), או 2-3 פטריות שיטאקי טריות - לא חובה, אבל מומלץ מאוד, להעשרת הטעמים. השיטאקי הן פטריות ארומתיות ונוכחות. אגב,על אף שאני ממש אוהב את הטריות, אני מרגיש שהמיובשות, לאחר השחזור, חזקות יותר מהטריות, בשלב האכילה, אני חושב שהטעם שלהן פשוט נוכח יותר מאשר זה של הטריות...
- 4-5 כפות שמן זית
- 2 יח' בצל לבן גדול
- 1 ראש שום
- 1 קופסה גדולה של עגבניות מרוסקות (800 גרם)
- 3 כוסות מים
- 4 כפות רוטב טום יאם (ניתן להשיג בחנויות שמתמחות ביבוא מוצרים מהמזרח + יש מגוון מתכונים ברשת להכנה עצמית)
- 3 דפי אצות נורי
- מלח, לפי הטעם
- 1 חבילת רייסטינג (Hot Pot Rice Cake), 450 גרם. אגב, בצילום כאן למטה האריזה הפוכה, סליחה, לא שמתי לב, הסינית הזאת היא כמו... היא כמו סינית בשבילי... - ניתנת לרכישה אצל "דרגון" בת"א, ₪10 לחבילה.



תבלינים מומלצים לבישול נפרד של רצועות חלבון הסויה:
- 2 כפיות עשן נוזלי
- 1 כף גדושה פפריקה מעושנת
- 1 כפית שום מעושן גרוס
- 1 כפית פלפל שחור מעושן גרוס
- 1/2 כפית צ'יפוטלה
- 1 כפית מלח

אופן ההכנה:
1. מתחילים משחזור רצועות חלבון הסויה: מרתיחים מים בסיר גדול, מוסיפים את התבלינים שבחרתם (כמפורט, כאן בחרתי תבלינים מעושנים), מערבבים, זורים פנימה את הרצועות, מבשלים במשך 15-30 דקות (זמן הבישול משתנה בהתאם לאיכות/דחיסות החלבון), עד לריכוך מלא והספגת טעמים. מסננים מנוזלים ומניחים בצד בינתיים.

2. משחזרים את פטריות השיטאקי: משרים אותן במים קרים (או מים חמים שבהם תשתמשו בהמשך לרוטב, חבל לאבד את הטעמים המדהימים...), לאחר שהפטריות מתרככות, מסננים מהמים, חותכים לפיסות קטנות. (בצילום כאן הן יבשות משמאל, תחילת השריה באמצע, סוף השריה מימין.)



3. חותכים את הבצל לרצועות, מפרידים את השום לשיניים וכותשים, גוזרים את דפי האצות לקונפטי דק. זהו, אנחנו סופסוף מוכנים לצאת לדרך.



4. מחממים בסיר את שמן הזית, מטגנים את הבצל עד לתחילת שקיפות, מוסיפים את הפטריות ואת השום, ממשיכים לטגן עד לשלב תחילת חריכה.



5. יוצקים פנימה את העגבניות המרוסקות, מוסיפים 3 כוסות מים, מערבבים היטב, מביאים לרתיחה, מנמיכים מעט את הלהבה.



6. מוסיפים את רוטב הטום יאם ואת קונפטי אצות הנורי, מערבבים היטב, טועמים, מתקנים תיבול ומלח במידת הצורך ולפי טעמכם.



7. מצרפים אל החגיגה את רצועות חלבון הסויה המסוננות, מערבבים היטב.



8. ניגשים אל הרייסטינג, מפרידים את האצבעות/מקלונים.



9. מכניסים את הרייסטינג אל הסיר, מערבבים היטב. המקלות כרגע נוקשים, אך הבישול שלהם הוא מהיר, בתוך 5-7 דקות ברוטב הם הולכים לגדול מעט ולהתרכך הרבה, אז משלב זה ואילך להיות עדינים יותר עם הערבובים, כדי לשמור על הרייסטינג אסתטי ולא שבור.



10. לאחר שמקלות הרייסטינג מתרככים, מורידים מהאש, מעמיסים צלחת ומגישים, זה כיף, גם העיקרית וגם התוספת כבר כאן.



11. כל ביס כאן "בצבע", הפה שלכם אשכרה הולך מכות בין הבשרניות המעושנת של חלבון הסויה, לבין הרכות הגבינתית של הרייסטינג, כשהכל עטוף ברוטב פסיכי עם טעמים ימיים (ומאוד יאאמים...)



12. בוודאות עוד אחזור לחוויות נוספות עם חומר הגלם הפשוט והנהדר הזה, שמספק מרקם וטעם ממש נהדרים.

13. רייסטינג. די קליט, לא?

מתכונים נוספים עם רצועות חלבון סויה:
רצועות חלבון סויה ופלפלים בברביקיו מעושן
שיפודי ירקות וחלבון סויה
פלפלים ממולאים ברצועות חלבון סויה ופטריות שימג'י
גלילות חציל טבעוניות
מעורב ירושלמי טבעוני
סירות קישואים בשרניות

תגובות: