חפש

גלילות חציל טבעוניות - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

בקצרה?
גלילות חציל טבעוניות שמחברות יבשות בביס.

קצת יותר בארוכה?
גלילות חציל טבעוניות ובשרניות, במילוי רצועות חלבון סויה, רצועות פלפלים אדומים ורצועות בצל, בתערובת תיבול פילדלפיה אמריקנית, מבושלות ברוטב חריימה אפריקני.

זה מתכון טבעוני מושחת, אך לא שחוט, מתכון שמחבר בין מרקמים וטעמים שבהגדרה הרשמית יש ביניהם אוקיינוס, אך בתכל'ס זו רק צלחת הגונה והוגנת שמפרידה ביניהם... 

גלילות חציל טבעוניות

עוד יותר בארוכה?
מכירים את תיאוריית נדידת היבשות של אלברט וגנר? מדען גרמני שהבחין שקיימים מאובנים זהים במערב אפריקה ובמזרח אמריקה, פלוס הדמיון בין השקעים של הראשונה בהתאמה מושלמת לבליטות של השנייה, מה שהביא אותו לפיתוח התיאוריה המורכבת שהיבשות על כדור הארץ בעצם  היו מחוברות פעם האחת לשניה ליבשת אחת עצומה. התיאוריה שלו קיבלה גרסה נוספת מאוחר יותר, מוכרת יותר: טקטוניקת הלוחות.

אם לתמצת את העניין לשניונת, אנחנו מדברים על מציאות כזאת שכנראה כן התרחשה כאן מתישהו:
 

via GIPHY

אז אני מחליט לנסות להביא הומאז' קולינארי לעניין משמעותי שכזה אל תוך צלחת. הרוטב מתובל בסגנון אפריקני, המילוי מתובל בסגנון אמריקאי, כדי שכאשר מרימים את שניהם אל ביס אחד, ליצור אפשרות לפה שלך להיות המפץ הגדול, שמפריד את שתי ה"יבשות" כאן. 

המנה מתאימה מאוד לאירוח, כיפית בעיקר בחורף, בזכות זה שהיא גם חמה וגם פיקנטית במידה.

מצרכים לגלילות החציל:
- 2 חצילים גדולים (כ-1 ק"ג יחד)
- 100 גרם רצועות חלבון סויה (משקל מוצר יבש). יתכן שחלקככם ירימו גבה על הבחירה שלי ברצועות סויה ולא בשבבי סויה שמדמים את הבשר הטחון, שניהם יעבדו נהדר, לכו על מה שבא לכם. אני אוהב להרגיש לפעמים בתוך החציל חלקים בשרניים של ממש יותר מאשר תערובת מרוסקת נימוחה. לשניהם יש מקום של רספקט כאן, עניין של העדפה אישית. ממליץ לכם לנסות כיוון כזה, זה לוקח את הקונספט של גלילות חצילים למקום מאוד כייפי בעיניי.

רצועות חלבון סויה

- 1 פלפל אדום גדול (גמבה) או 2 בינוניים
- 1 בצל לבן בינוני 
- 1 פלפל חריף טרי (אופציונאלי)
- 2 כפות שמן זית
- חצי כפית אבקת שום
- חצי כפית מלח
- 1.5 כפות גדושות של תערובת תבלינים "פילדלפיה" (התערובת האמריקאית הזאת מגיעה בכלל מניו-אורלינס, ומשלבת בתוכה ניחוחות וטעמים מדהימים. ניתנת לרכישה ברוב חנויות התבלינים. תוכלו גם לרקוח אותה בעצמכם, כמעט בכל הגרסאות תערובת פילדלפיה מכילה: פפריקה מתוקה, פלפל שחור, זרעי חרדל לבנים/שחורים, זרעי כוסברה, זרעי כמון, טימין, רוזמרין, אורגנו, קצת פלפל קאיין ועוד...)

מצרכים לרוטב:
- 1 בצל לבן גדול, קצוץ
- 1 ראש שום, מקולף ומופרד לשיניים
- 1 קופסת עגבניות מרוסקות (800 גרם)
- 100 גרם רסק עגבניות
- 1 כף שמן זית
- קצת מלח
- שליש צרור כוסברה, קצוצה
- 1.5 כפיות של תערובת תבלינים לחריימה (גם את התערובת זו תמצאו כמעט בכל חנות תבלינים. ברוב הגרסאות התערובת מכילה: פפריקה מתוקה, פפריקה חריפה, כורכום, כמון, עשבי תיבול יבשים, אבקת שום, בצל יבש ועוד...)

אופן ההכנה:
1. מתחילים בבישול רצועות חלבון הסויה: מרתיחים מים בסיר בינוני, מכניסים את הרצועות, מצרפים כחצי כף מתערובת התיבול פילדלפיה לטובת הספגת הטעמים, מערבבים, מכסים חלקית ומבשלים במשך כ-15-20 דקות, עד להתרככות הרצועות.

רצועות חלבון סויה

2. מורידים מהאש ומעבירים למסננת פסטה, אפשר ורצוי ללחוץ על הרצועות כשהן על המסננת, להקיז נוזלים ככל האפשר, יש בהן מלא. מניחים בצד בינתיים.

רצועות חלבון סויה

3. חותכים את הפלפל האדום ואת הבצל לרצועות באורך של כ-2-3 ס"מ וברוחב של כ-1 ס"מ ואת הפלפל החריף פורסים דק.

פלפלים

4. במחבת גדולה מחממים 2 כפות שמן זית, מתחילים עם הבצל, מוסיפים לאחר 4-5 דקות את הפלפלים, המתוק והחריף, מערבבים ונותנים להם להיטגן קצת על אש גבוהה, מוסיפים אליהם את רצועות חלבון הסויה המבושלות, מוסיפים כף גדושה בתערובת פילדלפיה, מחזקים בטיפונת אבקת שום, אם צריך אז גם קצת מלח, מערבבים היטב וממשיכים לטגן/לבשל במשך מספר דקות,עד להתחלת חריכה נעימה על כלל המרקמים. מסירים מהאש ומניחים בצד להתקרר, בזמן שניגשים להכין את החצילים.

רצועות חלבון סויה בפלפלים

5. ברוב המוחלט של מתכוני גלילות חציל, לא משנה אם בשרי, חלבי, טבעוני,  כולם אכן מסבירים על איך לגלגל חציל ממולא ולהניח אותו בסיר ואני מודה שיש לי קצת בעיה עם השיטה הכל-כך נפוצה, כי בתכל'ס? כמעט תמיד המילוי נשפך לו מהצדדים אל תוך הרוטב במהלך הבישול ומתרחש לו "מיש-מש" מבולגן בסיר, הכל בעצם הופך להיות תערובת. אז כאן אני מציע גישת הכנה מעט שונה, קיפולים שישאירו את המילוי בתוך החצילים, כך שגם לאחר הבישול המשותף, עדיין הרוטב ישאר רוטב, עדיין החציל הממולא ישאר חציל ממולא. לצורך כך, נצטרך לפרוס את החצילים לאורכם בזהירות ומעט דק יותר מהרגיל. אני מדבר על פרוסות בעובי של כ-3 מ"מ בלבד.

6. על מנת להגמיש את פרוסות החציל לרמת עבודה אפשרית ונוחה, נצטרך או לאפות אותן קלות או לטגן אותן קלות, מה שבא לכם. אני בחרתי לטגן, עם התזה קצרצרה של ספרי שמן בכל צד. מניחים בצד, לפניכם פרוסות דקות ורכות, כמעט "דפי חצילים"... 

גלילות חציל טבעוניות

7. ניגשים למלאכת המילוי. פרסנו את הפרוסות דקות, כי בשיטה שלי כל גלילה כוללת 2 פרוסות חציל. זה מאוד פשוט ומאוד יעיל, כפי שתגלו מיד:
פרוסת חציל ראשונה >> מילוי בערך באמצע  (צילום 1) >> קיפול קצה עליון ומעליו קצה תחתון (צילום 2) >> פרוסת חציל שניה >> מניחים במרכז הפרוסה את המקופלת המוכנה, אבל בסיבוב של 90 מעלות, כלומר הפתחים של הראשונה הן כלפי שטח הפנים של השניה (צילום 3) >> שוב קיפול קצה עליון ומעליו קצה תחתון (צילום 4)

גלילות חציל טבעוניות

טא-דאם! לפניכם "גלילת" חציל עטופה מכל צדדיה,מבלי לחשוש שכל העסק יהפוך לעיסה בתוך הרוטב.

גלילות חציל טבעוניות

8. מסדרים את כל גלילות החצילים בתוך סיר משומן קלות, שימו לב להניח אותן הפוכות, כלומר נחות על הפתח העליון, כדי לשמור עליהן סגורות. מניחים את הסיר בצד וניגשים להכין את הרוטב.

גלילות חציל טבעוניות

9. להכין את הרוטב זה החלק הקל ביותר כאן: בסיר נפרד מחממים כף שמן זית, מטגנים את הבצל והשום, יוצקים פנימה את העגבניות המרוסקות, מסמיכים עם רסק העגבניות, מתבלים עם התערובת לחריימה, מערבבים היטב, מנמיכים מעט את האש, מכסים ומבשלים במשך מספר דקות, כשהרוטב מרגיש מוכן מוסיפים את הכוסברה הקצוצה, מערבבים ומורידים מהאש.

גלילות חציל טבעוניות

10. את הרוטב יוצקים בעדינות אל תוך הסיר עם החצילים המסודרים, מכסים ומבשלים בלהבה נמוכה במשך כ-20-25 דקות, זהו, מצלחתים ומגישים חם עם מה שתרצו, אורז, קוסקוס, פירה, נטו עם איזו חלה טריה, מה שבא לכם – זה עובד וממריא אל מחוזות משגעים בתוך הפה.

11. בהצלחה ובתיאבון!

גלילות חציל טבעוניות

מתכונים נוספים עם רצועות חלבון סויה:
רצועות חלבון סויה ופלפלים בברביקיו מעושן
רצועות סויה ומקלות רייסטינג ברוטב דגים טבעוני
שיפודי ירקות וחלבון סויה
פלפלים ממולאים ברצועות חלבון סויה ופטריות שימג'י
מעורב ירושלמי טבעוני
סירות קישואים בשרניות

תגובות: