חפש

רצועות חלבון סויה ופלפלים בברביקיו מעושן - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

טוב, אז לאחר סטייק הסייטן המעושן המטריף ששיתפתי לפני מספר ימים ושיגע לי כאן ת'בלוטות, נותרתי עם חשק של עוד ל"בשר" מעושן טבעוני, הפעם חיברתי כאן מנה מאוד קלילה לביצוע אך מאוד רצינית בתוצאות, מנה שתביא לשולחן חוויה בשרנית מעושנת כייפית וממש טעימה.

אז מה יש לנו כאן היום?
רצועות חלבון סויה בשרניות, רצועות פלפלים מתוקים (גמבות) בצבעים, בצל, שום, רוטב ברביקיו מעושן, זרעי כוסברה שלמים, הכל סגור היטב בבישול ובאפייה ועם זאת נותר ג'וסי בקטע מושחת, מוגש עם איולי טבעוני מעל...



איך אתמצת את העניין? אנא עראף, פשוט אדבר גלויות: לא פלא שזו מנה שאני מגדיר כמעושנת... הרי אתה רק מרים אליך ביס לתוך הפה ומיד משתלטת על הפרצוף שלך הבעה אופורית מחוייכת רחב ומאוד מתמסרת כזאת, של אחד שבוודאות עישן משהו הרגע, אבל משהו טוב, מאוד טוב, בלי לדלל...

יאבלולו, הלוואי שתרשו את הדבר הזה לעצמכם...

מצרכים: (למשהו כמו 4-5 מנות גדולות, או 6-7 מנות רגילות עם תוספת בצד)
- 150 גרם רצועות חלבון סויה (משקל מוצר יבש) - אם חלבון סויה הוא מוצר שחדש לכם, ממליץ לכם להיכנס למדריך המפורט שהכנתי על חלבון סויה, על סוגיו וצורותיו, יסייע לכם להתמצא בעניין בקלות - למעבר למדריך הקליקו כאן
- 5 פלפלים גדולים (גמבות) בצבעים, זה בסביבות 1.2 ק"ג, שהם 1 ק"ג לאחר ניקוי וניכוי. אגב, בתמונה מטה מצולמים 10 פלפלים, השתמשתי בחצי, פשוט כבשו אותי 5 הצבעים וזרמתי עם לסגור שמש צבעונית סביב חלבון הסויה. שוט מי...
- 2 בצלים לבנים גדולים (כ-400 גרם)
- 1 ראש שום
- 6 כפות שמן זית
- 2 כפיות זרעי כוסברה



תבלינים מומלצים לבישול רצועות חלבון הסויה:
- 1 כפית מלח גס
- 2 כפות פפריקה מעושנת
- 2 כפיות עשן נוזלי
- 1 כפית שום גרוס מעושן (אם אתם לא משיגים מעושן - אבקה רגילה גם סבבה) 
- 1 כפית פלפל שחור מעושן (אם אתם לא משיגים מעושן - גרוס רגיל יעבוד גם כן)

המלצה למיקס מעושן עבור רוטב ברביקיו משודרג:
- 5-6 כפות רוטב ברביקיו מובחר
- 1/2 בקבוק בירה מעושנת או בירה חורפית מובחרת. כאן אני עם המעושנת של מבשלת "השיטה" הנהדרת מערד. הם הוציאו מהדורה מוגבלת של בירה מעושנת משגעת וזכיתי להצטייד. אם אתם לא משיגים, אז לכו על בירה חורפית נוכחת וטובה, כמו לדוגמה ג'קס ווינטר אייל של שפירא, בלאק של אלכסנדר, אולד פאפא של דנסינג קאמל, כל אלו הן בירות בוטיק ישראליות מדהימות, כך שבנוסף לטעמים כל-כך משגעים ונדירים אתם גם תחזקו עסק ישראלי עצמאי שנלחם חזק לשרוד כאן. WinWin.
- 1 כף גדושה רוטב סרירצ'ה. מוסיף מאוד למנעד הטעמים הכללי של הרוטב!
- 2 כפיות עשן נוזלי
כאמור, כל מה שכאן הוא המלצה, על פי הטעם האישי שלי. אם בא לכם להיצמד לרוטב מוכן כלשהו או לרוטב ביתי מעושן שאתם מכינים בעצמכם - אחל'ה לגמרי.



אופן ההכנה:
1. כרגיל, מתחילים משחזור רצועות חלבון הסויה: מרתיחים מים בסיר גדול, מוסיפים את התבלינים שבחרתם (כמפורט ברשימת המצרכים, כאן בחרתי תבלינים מעושנים), מערבבים, זורקים פנימה את הרצועות, מבשלים במשך 15-30 דקות (זמן הבישול משתנה בהתאם לאיכות/דחיסות החלבון), עד לריכוך מלא והספגת טעמים. מסננים היטב מנוזלים ומניחים בצד בינתיים.

2. את הבצל מקלפים וחותכים לרצועות, את הפלפלים מנקים וחותכים לרצועות, את השום מפרידים לשיניים  מקולפות וכותשים.



3. מחממים את שמן הזית בסיר גדול, עדיפות לנונסטיק, מטגנים את הבצל והשום, עד לתחילת שקיפות והזהבה חלקית.



4. מוסיפים את הפלפלים, מערבבים מדי פעם, על אש גבוהה.



5. היו איתי עכשיו לגבי התזמון של סעיף זה, אוקיי? יש לכם כרגע סיר עמוס בבצל ובעיקר ברצועות פלפלים. הרי זו לא כמות קטנה בווק ענק על ברנר של מסעדה שנסגרת מיד בחום גבוה, אלא כמות גדולה בסיר ביתי. המשמעות היא: בקרוב מאוד הפלפלים יתחילו תהליך בישול, לא טיגון, הם יתחילו להפריש את הנוזלים המדהימים והטעימים האגורים בהם, אז ברגע שאתם רואים שמתחילות להיווצר שלוליות בסיר - זה בדיוק השלב המעולה להוסיף פנימה את רצועות חלבון הסויה, בסדר? אנחנו רוצים שהנוזלים של הפלפלים לא יתפיידו אלא ייספגו ברצועות חלבון הסויה ובעצם תתבצע "העברת מידע" בין הרכיבים.



6. בזמן שהפלפלים וחלבון הסויה משתוללים להם בסיר, זה זמן מעולה לערבב רגע את רוטב הברביקיו המשודרג שלכם בקערה. כאמור, כאן אני עם צ'ילי ברביקיו של היינץ, בירה מעושנת של השיטה, קצת סרירצ'ה, קצת עשן נוזלי, לגמרי זרמתי עם הרוטב שממילא הכנתי לטובת סטייק הסייטן שהכנתי לפני מספר ימים. זה הכי בסדר אם אין לכם בדיוק את המצרכים הללו אלא אחרים או מקבילים, זו רק הצעה (בדוקה...) לכיוון של טעם וריח ותבלין.



7. כשהעסק בסיר מרגיש מוכן, כלומר ללא יותר מדי נוזלים אך מצד שני, הפלפלים עדיין "איתנו", זה הזמן להוריד מהאש. יוצקים פנימה את רוטב הברביקיו המעושן, מוסיפים את זרעי הכוסברה, מערבבים בעדינות, אך היטב. מסדרים את כל העסק בתבנית אפייה, לסגירה אחרונה ראויה בתנור.



8. מכניסים לתנור על חום בינוני/גבוה, משהו כמו 180, תבנית גלויה, מערבבים בכל איזו רבע שעה, כדי לאפשר מקסימום צמצום וצליה לכל העניינים שם בפנים. מוציאים מהתנור ומצלחתים.





9. ממליץ להגיש עם איולי טבעוני מעל, זו תוספת משוגעת פשוט, שמכניסה אותך לפרופורציות בקשר לעד כמה המנה הזו לא פרופורציונלית... 

10. יש לכם כאן מנה מטריפה, בשרנית בזכות עומס החלבון, ה"עישון" המושחת ניכר בכל ביס ובכל "סנפה" של הצלחת, המתיקות המענגת של הפלפלים לגמרי משלימה את העקצוצים החריפים של הצ'ילי ברביקיו והסרירצ'ה, זרעי הכוסברה מביאים איתם אפטרטייסט מושלם ומתמשך... יאממי של עניין. כל-כך יאממי של עניין.



מתכונים נוספים עם רצועות חלבון סויה:
רצועות סויה ומקלות רייסטינג ברוטב דגים טבעוני
שיפודי ירקות וחלבון סויה
פלפלים ממולאים ברצועות חלבון סויה ופטריות שימג'י
גלילות חציל טבעוניות
מעורב ירושלמי טבעוני
סירות קישואים בשרניות

תגובות: