חפש

חריימה טבעוני - קציצות טופו - מתכון

כתיבה וצילום: יגאל גיאת

חריימה טבעוני מעולה, עם קציצות טופו נימוחות ועשירות באצות, שמביאות לכל העניין את התחושה של אוכל מן הים, בתוך רוטב עוקצני מצד אחד ועוטף מצד שני. מתכון קל להכנה ומתאים מאוד לאירוח.

חריימה טבעוני - מתכון

מצרכים: (לסיר גדול מלא בכל טוב)
לקציצות:
- 2 חבילות טופו, רגיל או רך (כ-600 גרם יחד), חתוכות גס לקוביות גדולות
- רבע צרור פטרוזיליה טרייה (אם זה לא צרור אמיתי של שוק אלא שקית קטנה ועצובה מהסופר - אז חצי שקית)
- חצי ראש שום, מקולף, שיניים מופרדות
- 3 דפי אצות נורי, גזורים לפיסות קטנות, קונפטי סטייל
- 100 גרם פירורי לחם
- תערובת תיבול לקציצות דגים (יש הרבה תערובות מוכנות מצויינות בחוץ, אני משתמש בתערובת מעולה שרוקחים בחנות "התבלין", בשוק העירוני פתח-תקווה, שאינה כוללת תבלינים אדומים, כי אני אוהב שהקציצות נשארות בהירות בפנים ונותנות קונטרה ויזואלית יפה לרוטב החריימה האדום כל-כך.)
- חצי כוס מים קרים
- מלח 
- 1 כף שמן זית

לרוטב:
- 3 כפות שמן זית
- 1 בצל לבן גדול, חתוך לפיסות של כ-1 ס"מ
- 1 ראש שום, מקולף, שיניים מופרדות
- 2 פלפלים אדומים (גמבות), חתוכים לפיסות של כ-1 ס"מ
- 1 פלפל אדום חריף, חתוך לטבעות דקות ברוחב של כ-1 מ"מ. (אם הפלפל ממש חריף, אז מספיק חצי)
- 1 ק"ג עגבניות טריות מרוסקות או קופסת שימורים של עגבניות מרוסקות (800 גרם)
- 100 גרם רסק עגבניות
- תערובת תיבול לחריימה (גם את זו אני קונה ב"התבלין", הם מייצרים את התערובות בעצמם. גן עדן. כמובן שהוא לא מספר לי במדויק מה הוא שם בתערובת הסודית הזאת, אבל אני יודע לאתר שם פפריקה חריפה, כמון, קימל, שום)
- כ-1 כוס מים רותחים
- מלח
- כחצי צרור פטרוזיליה טרייה

אופן ההכנה:
1. אל תוך מעבד מזון/בלנדר מכניסים את קוביות הטופו + הפטרוזיליה + שיני השום + חצי כוס המים וטוחנים במהירות גבוהה, עד לקבלת מחית/משחה אחידה יחסית.

חריימה טבעוני - מתכון

חריימה טבעוני - מתכון

2. מרוקנים את העיסה אל תוך קערה נוחה לערבוב, מוסיפים את האצות + פירורי הלחם + תבלין הקציצות + המלח ומערבבים היטב, עדיף אפילו ללוש עם הידיים, להרגיש את המרקם ובמידת הצורך להוסיף פירורים להקשחה או מים לדילול. זכרו שאנחנו רוצים כאן קציצות יציבות, אז לא להביא את העסק למצב של בלילה.

3. פורשים נייר אפייה על תבנית, מגלגלים קציצות בידיים ומסדרים על נייר האפייה. אישית אני אוהב הרבה קציצות קטנות, גם יציבות יותר, גם יפות יותר על הצלחת מאשר אחת ענקית (טוב נו, וידוי: אני תימני. זה יותר קציצות באותו מחיר. סטגדיש!)

חריימה טבעוני - מתכון

4. מרטיבים את כפות הידיים עם כף שמן הזית ומעבירים ליטוף קליל על כל הקציצות שבתבנית. מכניסים לתנור ואופים בחום בינוני/גבוה למשך כ-10-12 דקות, עד שהקציצות מתחילות להשחים. מוציאים ומניחים בצד להתקרר ובינתיים ניגשים להכנת רוטב החריימה.

חריימה טבעוני - מתכון

5. בסיר נמוך מחממים 2 מתוך 3 כפות שמן הזית, מוסיפים את הבצל + השום ומטגנים על אש גבוהה על להזהבה.

6. מוסיפים אל הסיר את הפלפלים, המתוקים +החריף, מערבבים וממשיכים לטגן מספר דקות, עד לתחילת חריכת הפלפלים. בשלב זה הבצל כבר יהיה שקוף כמעט לחלוטין.

7. מוסיפים את העגבניות המרוסקות + רסק העגבניות + התבלינים + המלח, מוסיפים גם מעט מים רותחים, מערבבים עד לקבלת רוטב סמיך - אך לא סמיך מדי. טועמים ומתקנים במידת הצורך. מכסים ומניחים להתבשל על אש בינונית במשך כ-10 דקות.

8. מנמיכים את האש, מוסיפים בעדינות את הקציצות אל תוך הרוטב, מוודאים שהכל מכוסה ברוטב, מכסים ומבשלים על אש נמוכה במשך כ-20 דקות נוספות.

9. מסירים מן האש, מפזרים מעל את שארית הפטרוזיליה ומגישים. החריימה, כמו כל חריימה מושקע, הולך נהדר בניגובי חלה טרייה או על הר טרי של אורז/קוסקוס.

10. בהצלחה ובתיאבון!

חריימה טבעוני - מתכון

מתכונים נוספים עם טופו:
מעורב פטריות, כרובית, טופו ובצל
פיש אנד צ'יפס טבעוני
מעורב ירושלמי טבעוני
טופו בסגנון פסטרמה
טופו אפוי
שווארמה טבעונית - טופו ופטריות שמפיניון
טופו מעושן
 

תגובות: