חפש

פיש אנד צ'יפס טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

ממשיך עם הומאז' לערוץ המתכונים הנדיר והקורע מצחוק The Easy Vegan של ג'ולס, הפעם זה רימייק לפיש אנד צ'יפס המעולה שלו, בשינויים קטנטנים, שלטעמי משדרגים.



הנה המתכון המקורי של ג'ולס, הבריטי הזה קורע מצחוק, שנון ומקסים:
 

אני אמנם מכנה את המנה "פיש אנד צ'יפס", כדי להופיע בתוצאות חיפוש למתעניינים בעתיד, אבל בתכל'ס, זו יותר מנה של פיש אנד פוטטוס. מודה שגם כשהייתי קרניסט זה היה לי קצת יותר מדי לקבל על הצלחת שני מרקמים מטוגנים בשמן עמוק, גם דגים, גם צ'יפס. התחברתי יותר לדגים מטוגנים, לצד פוטטוס אפויים. מושחת לא פחות, אך מגוון לי יותר במרקם ובטעם.

אז מה יש לנו כאן? אצבעות טופו עם קונפטי של אצות נורי (לטובת טעמי הים), טבולות בבלילה טעימה שהופכת למעטפת קראנצ'ית, לצד פוטטוס מתובלים ואפויים, מוגש עם לימון ומטבל טרטר משגע.

הקשיבו, לוקחים ביס וכל העסק אשכרה יוצא דג, עד שכל הסיפור הזה לגמרי מרגיש לך פישי ואתה פוקח עיניים לוודא שאכן נגסת הרגע פאקינג טופו. זו יאממי של מנה שמאוד נהניתי להכין.

מצרכים: (ל-4 מנות יפות)
- כ-600 גרם טופו (2 קוביות רגילות, או חצי חבילה גדולה)
- 2 דפי נורי קצוצים/גזורים דק

- כפית מלח
- 12-16 קיסמי שיניים מעץ
- שמן לטיגון עמוק
- פלח לימון

שניה, לפני שנמשיך, לא יכול לדלג על זה: הרמתי דף נורי מול השמש, תראו איזה קוסמוס מטורף ועשיר מסתתר שם בדף התמים הזה...


מצרכים לבלילה:
- 80 גרם קמח רגיל
- 80 גרם קורנפלור
- 1 כפית שטוחה מלח
- 1 כפית גדושה פלפל שחור גרוס
- 1 שקיק אבקת אפיה (10 גרם)
- קצת מקונפטי האצות שקצצתם קודם לטובת הפילה
- 1/2 כוס מים קרים, אולי טיפה יותר

מצרכים לפוטטוס:
- 2-3 תפוחי אדמה גדולים (כ-700 גרם)
- 3 כפות שמן
- 1 כפית מלח
- תבלינים לפי הטעם שלכם (אני השתמשתי בתערובת עשבי תיבול ופלפלים)

מצרכים לרוטב טרטר:
- צלוחית מיונז טבעוני
- 2 מלפפונים בחומץ, קצוצים דק
- 2 כפות צלפים, קצוצים דק

אופן ההכנה:
1. בואו ניפטר מהטרטר רגע, הוא הרי ימתין במקרר כשהכל יהיה מוכן, ככה לא תהיו לחוצים עליו ברגע האחרון. הכי פשוט שיש: מיונז טבעוני (שגם אותו אתם יכולים להכין בדקה וחצי בבית, הרשת מפוצצת מתכונים שווים, בקרוב אעלה גם גרסה שלי ואתן כאן לינק ישיר אליו), אל המיונז אתם מצרפים את המלפפונים החמוצים הקצוצים דק, את הצלפים הקצוצים דק, מערבבים היטב, טא-דאם! סיימתם. ראו עצמכם מטורטרים למשעי!

2. פורסים את הטופו לפרוסות דקות, בעובי של כ-2 מ"מ לפרוסה.



3. פורסים מגבת נקייה, על חצי מהשטח מניחים במסודר את פרוסות הטופו ומכסים עם החצי השני של המגבת. לוחצים עם כף היד, לא יותר מדי חזק, שלא יקרע הטופו, אבל מספיק חזק כדי להספיג אל המגבת את הנוזלים האגורים בטופו.



4. ג'ולס עושה את כל הסעיף הזה כאן כשהטופו עדיין מונח על המגבת, אבל אני לא רואה סיבה להיתקע עם מגבת שמסריחה כמו דג, לכן, פשוט מנקים היטב את משטח העבודה וחוסכים את הבלאגן. על משטח העבודה מניחים את כל פרוסות הטופו הסחוטות מנוזלים.



5.  מפזרים מעל את כפית המלח ואז את דפי הנורי הקצוצים, אבל השאירו בצלוחית קצת אצות קצוצות לטובת הבלילה, סבבה? זה משדרג.



6. מסדרים את כל הטופו לערמות של 4 פרוסות (לא 8 כמו אצל ג'ולס, לדעתי מוגזם 8. כיף יותר "אצבעות" דג ולא "רדיאטור" ענק שגם מתפרק וגם מכיל יותר מדי טופו בייחס למעטפת הקראנצ'ית, אז סמכו עלי, 4 פרוסות פר ערמה).



7. משפדים כל ערמה באמצעות 2 קיסמי שיניים מעץ, כדי להחזיק את העסק יחד.



8. זו גם נקודת זמן טובה כאן לטפל רגע אחד בפוטטוס. חותכים את תפוחי האדמה לפלחים גסים (אני נוהג להשאיר את הקליפה, לאחר שטיפה יסודית), מערבבים היטב בקערה עם 3 כפות השמן, המלח ותערובת התבלינים שבחרתם, מסדרים על תבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה ומכניסים לתנור, מגולה, בחום גבוה, 200 מעלות.



9. זה גם שלב סבבה להוסיף שמן לסיר ולהתחיל לחמם אותו על אש גבוהה, לקראת סשן הטיגון.

10. ניגשים להכנת הבלילה. מכניסים אל קערה את כל היבשים: קמח, קורנפלור, מלח, פלפל, אבקת אפיה, שארית האצות ומערבבים היטב ובעדינות. אזהרה: דירבאלאק לדפוק אפצ'י בשלב הזה, כי יהיה לכם כאוס במטבח ברמות של אירוע רב נפגעים או לכל הפחות הבית שלכם ייראה כאילו הוא בעיצומו של תמ"א 38!  לא להתעטש ליד הדבר הזה! זהו, אני הזהרתי.



11. מוסיפים לאט את המים הקרים, תוך כדי ערבוב מתמיד, עד לקבלת בלילה שאינה גלילה או דלילה, שעדיין אינה זלילה, חלילה, אבל גם לא קלילה, אחרת זה יהיה טוויסט בסלילה של העלילה ונקבל שלילה. ואנחנו לא רוצים את זה. אז בלילה סמיכה זה מה שאנו רוצים, כזו שמצד אחד נוזלת מהכפית, אבל היא נוזלת מהכפית לאט, היא מראה לכפית שטוב לה איתה והיא ממש לא רוצה ללכת. בסדר? זה הכי ברור, נכון?



12. כשהשמן רותח, ניגשים לטגן: טובלים סטופו (יעני סט של טופו) בבלילה, מוודאים שהוא נעטף כולו בבלילה, בזהירות מניחים בתוך השמן הרותח, חוזר חלילה, לפי המקום הפנוי בסיר. מומלץ לבצע עיבוי ותיקונים כשהסטופו כבר בשמן, על ידי מזיגה עדינה של טיפות בלילה בקצוות הסטופו, זה יוסיף קראנצ'יות למנה.



13. מוציאים מהסיר את הפיש המוכנים, כשצבעם זהוב-חום מכל הכיוונים ומניחים לדקה שתיים על נייר סופג. לאחר שיתקרר טיפה, אל תשכחו להוציא את הקיסמים! אגב, אם יש לכם כמה דקות לשרוף עד לארוחה, ניתן בהחלט לצרף אותם אל תבנית הפוטטוס שבשלב זה צריכים להתחיל להיות מוכנים גם הם. רגע, בואו נבדוק מה המצב איתם? יאממי:



14. אם אתם רוצים להרגיש בריטים עד הסוף, בקטע שכונה מגניב - הגישו את המנה מצולחתת על נייר עיתון, כפי שנהוג בארץ המוצא של הפיש אנד צ'יפס. אין לי עיתון כאן, הלכתי על צלחת. מסדרים ערמה פיש, ערמת פוטטו/צ'יפס, קערית רוטב טרטר, פלח לימון לסחיטה על הפיש מיד לפני האכילה, אם אתם רציניים אז ברור שגם שווה להגיש עם איזו בירת IPA או איזשהו פייל בריטי ובום, יש לכם צלחת משוגעת ביופיה ובאופיה.



15. כשהכנתי, כבר לא היה הרבה אור בחוץ ורציתי להספיק לצלם (אני לא משתמש בפלאש, רק אור טבעי), אז ביד שמאל רועדת ממשקל אני מרים את הצלחת העמוסה אל מחוץ לחלון, כדי לנצל קרני אור אחרונות והמצלמה ביד ימין מנסה לכוון, אבל פאק!!! לפתע 4 "דגים" מצמחים להם כנפיים וקופצים לי בהפתעה מהצלחת, כל הדרך מהקומה השלישית עד ללמטה! למעט חתיכה או שתיים, שנשארות מוטלות להן על המזגן של השכנים (מצולם במתכון), שבטח תוהים בדאגה, האם היה צונאמי בפתח-תקווה ואנחנו קבורים בתוך הים התיכון עכשיו? אחרת, למה לעזאזל המזגן מכניס הביתה ריח דגי כל-כך...



16. בהצלחה ובתיאבון!



מתכונים נוספים עם טופו:
מעורב פטריות, כרובית, טופו ובצל
מעורב ירושלמי טבעוני
טופו בסגנון פסטרמה
טופו אפוי
חריימה טבעוני - גרסת קציצות טופו
שווארמה טבעונית - טופו ופטריות שמפיניון
טופו מעושן

תגובות: