חפש

בוריטו טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

בוריטו טבעוני במילוי בשרני ועסיסי של שבבי סויה ופטריות בתיבול פילדלפיה, כשבכל ביס מתרחשת לצידם בתוך הפה מלחמת עולם מענגת בין שעועית צ'ילי שנחושה לעקצץ, לבין גוואקמולי נימוח שמשתוקק ללטף. ערמת פוטטוס חמה ומתובלת בתפקיד הבורר. רגע, מה?! תפוח אדמה! סטגדיש!



ממליץ ממש, לטבעונים וקרניסטים כאחד. מנה טעימה כל-כך, מרגישה מושחתת מאוד, אך כמה כיף שאין שום שחיטה שמעורבת. אם אתם שואלים אותי, אני חושב שההמנה הזאת מהווה חיסון טבעי נגד קורונה...

זה לגמרי אוכל של "בחוץ", אני אומר לכם, במיוחד עכשיו, בתקופות של סגר ובידוד.

באמת! כשסיימתי לטרוף את זה כאן בבית, קמתי אל המראה, הבטתי בי ואמרתי לי "וואי, אחי, ממש תודה!!!"

חייכתי אלי בחזרה ואמרתי בצניעות, "אין על מה, גבר, אנחנו פתוחים תמיד, ברגע שבא לך עוד פעם בוא לכאן למראה, תמצא אותי..."

פייר? ריגשתי אותי. אמנם אני תימני, אבל הוצאתי את הארנק, כבר פעם שניה ברבעון הזה והשארתי לי טיפ ששובר כל דעה קדומה שאולי היתה לי על עצמי.

אין ספק שאבוא אלי שוב. דוגרי? אחל'ה שירות!
 
מצרכים: (ל-3-4 טורטיות גדולות או ל-6-7 קטנות)
- 3 כפות שמן זית
- 1 בצל לבן גדול, מקולף וקצוץ דק
- 50 גרם שבבי סויה (משקל מוצר יבש), מושרים למספר דקות במים רותחים עד להתרככות ולאחר מכן מסוננים היטב מנוזלים
- 1 קופסת שימורים של פטריות, קצוצות דק (אפשר לחילופין גם סלסלה של פטריות טריות, כמובן. אני מתחשב כאן בתנאי סגר, לפטריות טריות חיי מדף קצרים במיוחד... בכל מקרה, אל דאגה, שום טעם לוואי לא יהיה כאן, בוודאות.)
- מספר שיני שום, מרוסקות, או אבקת שום
- כף גדושה של תערובת תבלינים שמתאימה לתבשילים של "בשר" טחון. אני הלכתי, כאמור, על תערובת "פילדלפיה". התערובת האמריקאית הזאת אמנם נקראת פילדלפיה, אך מגיעה בכלל מניו-אורלינס ומשלבת ניחוחות וטעמים מדהימים. ניתנת לרכישה ברוב חנויות התבלינים. אתם יכולים גם לרקוח אותה בעצמכם. כמעט בכל הגרסאות תערובת פילדלפיה מכילה: פפריקה מתוקה, פלפל שחור, זרעי חרדל לבנים/שחורים, זרעי כוסברה, זרעי כמון, טימין, רוזמרין, אורגנו, קצת פלפל קאיין ועוד... אתם מבינים למה אני בוחר בה? זה פשוט עושר מטורף ומנעד פסיכי של טעמים.
- אופציונאלי (ומומלץ...) - כפית שטוחה של צ'ילי יבש גרוס, להגברת החריפות, למי שאוהב



- 1 אבוקדו בשל, מרוסק במזלג, בתוספת 2 כפות לימון סחוט וקצת מלח
- כמה כפות של שעועית אדומה בתיבול צ'ילי מקסיקני. אתם אמנם בהחלט יכולים להכין מאפס, עם ההשריה לשעות והבישול הארוך והכל, אבל אני שואל ברצינות, למה לטרוח? גם "יכין" וגם "פרי הגליל" משווקות קופסאות שימורים של שעועית צ'ילי פשוט מושלמת, לטעמי. שעות של עבודה נחסכות כאן
- כמה עגבניות שרי, רגילות או מנומרות, פרוסות
- וכמובן - טורטיות. עדיף גדולות, לתחושת שחיתות של ממש. אני כאן נתקעתי עם קטנות יחסית, אבל אהלן, 2 טורטיות לאדם זה כיף...
- תוספת מומלצת: פוטטוס. אם אתם בעניין, אז 3-4 תפוחי אדמה + 2 כפות שמן + תערובת תבלינים יבשה של פלפלים ועשבי תיבול (או תערובת אחרת שמתחשק לכם. אני בכלל הוספתי לו גם צ'יפוטלה יחד עם עשבי התיבול, שיהיה אש...)

הוראות הכנה:
1. אם בחרתם בפוטטוס כתוספת, אז שווה להתחיל איתם, כדי להגיש הכל חם. המתכון לפוטטוס הוא פשוט ביותר ועם זאת, כל-כך מוצלח: שוטפים היטב את תפוחי האדמה >> אני מעדיף שלא לקלף, שיהיה יותר פראי >> חותכים אותם לקוביות בינוניות, לא גדולות מדי >> מכניסים לקערה גדולה, מוסיפים את שמן הזית ואת תערובת התבלינים שבחרתם + מלח >> מערבבי היטב בקערה >> שופכים הכל אל תבנית שמרופדת בנייר אפיה ומסדרים לגובה אחיד >> מכניסים לתנור לחום גבוה וניגשים בינתיים להכין את כל העסק.

2. במחבת גדולה מחממים 3 כפות שמן זית, מוסיפים את הבצל הקצוץ ואת השום המרוסק ומטגנים על אש גבוהה עד להזהבה.

3. מוסיפים את הפטריות הקצוצות ואת שבבי הסויה הסחוטים מנוזלים, מערבבים היטב, מוסיפים את תערובת התבלינים שבחרתם, את הצ'ילי הגרוס, טועמים, מתקנים מלח אם צריך, ממשיכים לטגן על אש גבוהה, עד למיצוי מלא של הנוזלים ועד להתחלת חריכה של התערובת, מורידים מהאש.



4. אשכרה זהו, עוד שניה מוכן, נותר להכין את הטורטיות. מורחים במרכז כל טורטיה שכבה מהאבוקדו המרוסק >> תערובת טחון >> שעועית צ'ילי >> עגבניות.



5. הסגירה מאוד פשוטה, סורי שלא צילמתי, הייתי לבד בבית והידיים היו מלאות, אבל זה שטויות. נניח שהטורטיה היא שעון מחוגים, אז אדבר אליכם בשעות, בסדר? לוקחים את שולי ימין ושמאל של הטורטיה, שעות 3 ו-9, ומקפלים אותם אל האמצע. בזמן שיד אחת שומרת עליהם שלא יקפצו החוצה - אתם סוגרים עליהם עם השוליים העליונים והתחתונים, שעות 12 ו-6. את התכריך החנוט הזה מרימים אל טוסטר פסים וסוגרים בעדינות. החום של הטוסטר גם ידביק את הטורטיה אל עצמה וגם ייתן למנה לוק של הביוקר.

6. בינתיים מצלחתים ערמת פוטטוס אל הצלחת ובום, מנחיתים את הבוריטוס, מגישים מיד, לוקחים ביס ומודים לאלוהי הקורונה על שבזכות הבידוד אתם לא צריכים לחלוק את האושר הזה עם עוד מישהו... בהצלחה ובתיאבון!



מתכונים נוספים עם שבבי סויה:
סינייה טבעונית
פלפלונים ממולאים
לׇזַנְיוּבָּה - לזניה עם דפי יובה
תפוח אדמה וחברים
תוספות טבעוניות לאינג'רה
קוואטפי ברוטב בולונז טבעוני
פיצה-פיתה טבעונית מושחתת
פאי רועים טבעוני
​​​​​​קובה אדומה טבעונית
המבורגר טבעוני / קבב טבעוני
בורקס דפי אורז טבעוני
עראייס טבעוני
דלעת ערמונים ממולאת
לזניה טבעונית
מוסקה טבעונית
פסטה ריגטוני עם טחון טבעוני וקישואים בבהרט

תגובות: