חפש

פיצה-פיתה טבעונית מושחתת - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

פיתה-פיצה הוא מאכל ביתי מהיר ו"חפיפניקי", שלרוב שמור לטובת ארוחת ילדים מזורזת, כשאין זמן או עצבים להשקיע. לרוב יהיה מדובר במריחת שכבה של רסק עגבניות, צהובה, אולי זיתים, כמה דקות בתנור עד להמסת הגבינה ויאלל'ה ביי...

אז מצאתי את עצמי לוקח את הרעיון של הפיתה כתחתית, והולך עם זה למתכון שהוא אמנם עדיין קל מאוד לביצוע, אבל מתכון פחות חפיפניקי והרבה יותר מושחת ומגוון במרקמים ובמנעד הטעמים שלו.

תוכלו לשנות חלק מהמרכיבים כאן, לפי מה שמצוי אצלכם בבית ולפי הטעמים שלכם, אבל אני כן יודע לספר שהשילובים הספציפיים שבחרתי כאן - עובדים, ביג טיים עובדים.

פיצה פיתה טבעונית - מתכון

אז מה יש לנו כאן?
קפיצת בנג'י קולינרית. מוכנים? החזיקו חזק:
תחתית מחצי פיתה >> טחון טבעוני משבבי סויה ופטריות שמפיניון ובצל מטוגנים בבהרט וצ'ילי גרוס >> טבעות פלפל שושקה מתוק >> רבעים של עגבניות שרי >> פטריות שי-מג'י מוקפצות עם תערובת תבלינים טוסקנה והמון בזיליקום טרי >> ענני גבינשיו של עדיקא מעל הכל >> סגירה קלה בתנור >> בום!

פיצה פיתה טבעונית - מתכון

כל ביס מביא איתו אל תוך הפה את השילוב המושלם של תחתית בצק מנחמת אך לא משתלטת, טחון בשרני משגע ועוקצני במידה, מתיקות עדינה מהשושקה, עסיסיות ורטיבות מהעגבניות, בשרניות ריחנית מהשימג'י והבזיליקום, שגעת נימוחה של הגבינשיו, אני אומר לכם, אתם עוד ממש תשמחו על הקורונה הזה שמאפשר לכם לאכול את כל העסק לבד...

מצרכים: (ל-4 מנות אישיות או 2 ענקיות, הכפילו/החסירו בהתאם)
- 2-3 כפות שמן זית
- 1 בצל לבן גדול (או 2 בינוניים), מקולף וקצוץ דק
- 50 גרם שבבי סויה (משקל מוצר יבש), מושרים למספר דקות במים רותחים עד להתרככות ולאחר מכן מסוננים היטב מנוזלים
- 1-2 קופסאות שימורים קטנות של פטריות שמפיניון, קצוצות דק (אפשר לחילופין גם סלסלה של פטריות טריות, כמובן. בכל מקרה, אל דאגה, שום טעם לוואי לא יהיה כאן מהשימורים.)
- 1 כפית תערובת תבלינים בהרט
- 1/2 כפית אבקת שום
- צ'ילי יבש גרוס, לפי הטעם שלכם
- מלח, לפי הטעם
- 2 פלפל שושקה, פרוסים
- 15-20 עגבניות שרי, חתוכות לרבעים
- 1 קופסת פטריות שי-מג'י. משקל קופסה 150 גרם. אגב, אני חושב שהלבנות מועדפות עלי מהחומות, שומרות יותר על הצורה שלהן.
- כחצי צרור בזיליקום טרי (או צרור שלם אם זו הקופסה המצ'וקמקת הזאת שמוכרים בסופר ומכילה גבעול מסכן בבידוד...)
- 1 כף גדושה של תערובת תבלינים טוסקנה, או תערובת איטלקית דומה. (טוסקנה היא תערובת משגעת שקיימת בכל חנות תבלינים, לרוב היא תכיל פפריקה, רוזמרין, עלי דפנה, אורגנו, מיורן, זרעי שומר, אבקת בצל ועוד עניינים טעימים, שיחדיו מתחברים לתערובת מדהימה שמתאימה לאינספור סוגי מאכלים.)
- כחצי חבילת גבינשיו של עדיקא. יש צורך להציג? מדובר בגבינת שקדים מעולה. לטעמי גבינשיו לא מתיימרת לדמות אחת לאחת את הגבינות הצהובות החלביות או מוצרלה חלבית. ממש לא. לטעמי זהו מוצר "עצמאי" ומעולה בזכות עצמו, מספק מרקם וטעם ממש נהדרים ומיוחדים. כמובן שאפשר גם ללכת כאן על גבינות טבעוניות נוספות, לפי המלאי והטעם שלכם.

פיצה פיתה טבעונית - מתכון
פיצה פיתה טבעונית - מתכון

אופן ההכנה:
1. במחבת גדולה מחממים 2 כפות שמן זית, מוסיפים את הבצל הקצוץ, מטגנים על אש גבוהה עד להזהבה, מוסיפים את הפטריות הקצוצות ואת שבבי הסויה הסחוטים מנוזלים, מערבבים היטב, מוסיפים את תבלין הבהרט, את אבקת השום, את הצ'ילי הגרוס, טועמים, מתקנים מלח אם צריך, ממשיכים לטגן על אש גבוהה, עד למיצוי מלא של הנוזלים ועד להתחלת חריכה של התערובת, מורידים מהמחבת ושמים בצד.

2. מחזירים את המחבת אל האש, מחממים עוד כף של שמן זית, מכניסים את פטריות השי-מג'י, את תערובת הטוסקנה, מקפיצים על אש גבוהה במשך 3-4 דקות, מוסיפים את הבזיליקות הטרי, ממשיכים להקפיץ עד לחריכה חלקית של הפטריות, מורידים מהאש.

פיצה פיתה טבעונית - מתכון

3. חותכים בזהירות כל פיתה לשתי תחתיות, מסדרים את הפיתות על תבנית עם נייר אפייה, אני ממליץ גם התזה קלה של ספריי שמן זית על הפיתות, ועכשיו אפשר להעמיס לפי הסדר שנראה לכם הגיוני. במקרה שלנו כאן: הטחון הטבעוני >> טבעות פלפל השושקה >> עגבניות השרי החתוכות לרבעים >> פטריות השי-מג'י >> תפזורת "עננים" קטנים של הגבינשיו.
 
פיצה פיתה טבעונית - מתכון

4. מכניסים לתנור, חום בינוני/גבוה, לא להרבה זמן, אנחנו רק רוצים "סגירה", שתאשר לנו שכל השכבות מבצעות ביניהן היכרות ויחדיו תהפוכנה לביס מושלם ומושחת, שבו זמנית הוא ביס טבעוני ומוסרי. 

פיצה פיתה טבעונית - מתכון
פיצה פיתה טבעונית - מתכון

מתכונים נוספים עם שבבי סויה:
סינייה טבעונית
פלפלונים ממולאים
לׇזַנְיוּבָּה - לזניה עם דפי יובה
תפוח אדמה וחברים
תוספות טבעוניות לאינג'רה
קוואטפי ברוטב בולונז טבעוני
פאי רועים טבעוני
בוריטו טבעוני
​​​​​​קובה אדומה טבעונית
המבורגר טבעוני / קבב טבעוני
בורקס דפי אורז טבעוני
עראייס טבעוני
דלעת ערמונים ממולאת
לזניה טבעונית
מוסקה טבעונית
פסטה ריגטוני עם טחון טבעוני וקישואים בבהרט

תגובות: