חפש

תפוח אדמה וחברים - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

סליחה על השם המעט מוזר שבחרתי למנה, אני פשוט לא יודע לכמת אל תוך 2-3 מילים ממצות את העניינים שהמצאתי כאן בזרימה עם הקיים בבית, אז בינתיים זה מה שיש לי: תפוח אדמה וחברים.

כי מה בעצם יש לנו כאן?
דפים דקים של תפוח אדמה, מגולגלים עם טחון טבעוני משגע שהוכן משבבי חלבון סויה, פטריות שמפיניון קצוצות, בצל ושום, בתערובת טוסקנה האלוהית, מלמטה זה רוטב עגבניות מעקצץ עם פפריקה וצ'ילי גרוס, מלמעלה זו גבינת צ'דר טבעונית מעושנת, הכל נסגר יחד בתנור וכשזה יוצא אליך ככה חם, אתה מבין שהחבר'ה במכון ווייצמן סתם קורעים ת'תחת כרגע, כי התרופה לכל החיים האלו, כולל קורונה, מונחת ממש מולך...



את המנה הזו רצוי מלכתחילה להכין בתוך תבניות כוס כאלו, של מאפינס, כי אין סיכוי להצליח או טעם להעמיס מנה כזו בשלמותה אל הצלחת, כשהיא סגורה על עצמה כל-כך טוב בתבנית הקטנה. לגמרי עדיף להעמיס אל הצלחת איזה 2 תבניות כאלו פר סועד, לצד סלט ירוק שימלא את שאר הצלחת ויסייע לחזור לשפיות.

מצרכים: (לבערך 10 תבניות כוס של מאפינס, שזה 3-4 אנשים)
- 2-3 כפות שמן לטיגון
- 1 בצל בינוני, קצוץ דק
- 4-5 שיני שום, כתושות
- 1 קופסת פטריות שמפיניון בשימורים, מסוננים מנוזלים וקצוצים דק
- 50 גרם שבבי חלבון סויה (משקל מוצר יבש), מושרים ל-3 דקות במים רותחים ואז מסוננים מנוזלים וסחוטים היטב
- בסביבות 1 כף גדושה של תערובת תבלינים טוסקנה (זו תערובת תבלינים מעולה שניתנת להשגה בכל חנות תבלינים שמכבדת את עצמה. כל חנות מכינה את תערובת הטוסקנה שלה, אבל לרוב היא תכיל פפריקה, רוזמרין, עלי דפנה, אורגנו, מיורן, זרעי שומר, אבקת בצל ועוד תבלינים טעימים, שיחדיו מתחברים לתערובת מדהימה שמתאימה למתכונים רבים.)
- מלח, לפי הטעם
- 5-6 עגבניות בשלות, מרוסקות גס בפומפייה, או קופסת שימורי עגבניות מרוסקות, משער שזו של ה-400 גרם תספיק כאן
- 1 כף שטוחה פפריקה מתוקה
- 1 כפית אורגנו
- אופציונאלי אך מומלץ: 1 כפית צ'ילי יבש גרוס 
- 2 תפוחי אדמה בינוניים, פרוסים דק, לדפים ארוכים ככל האפשר. בדיוק כשהתחילה הקורונה, הזמנתי לי סלייסר משונה ומסקרן כזה מסין, שמתיימר לפרוס לך ירקות ופירות אל דפים דקים וארוכים. עם הקורונה ודואר ישראל, לקחו לסלייסר רק 4 חודשים להגיע אלי. שזה סבבה, לא מקרה חירום. מה שכן, כפי שמתברר לעתים קרובות עם מוצרים מסין, המוצר מתמודד עם בקושי 30-40% ממה שהוא מתיימר בסרטון המכירה... אבל עדיין נחמד, לפרוס ירקות לדפים דקים, פותח מלא אפשרויות בישול חדשות...
- כ-100 גרם גבינת צ'דר טבעונית מגורדת. כאן השתמשתי בשל ליב. מצויינת וטעימה, גם מקרימה מעל, גם מכניסה טוב למוד מעושן שנותן ערך מוסף לכלל המנה.

אופן ההכנה:
1. מחממים את השמן במחבת, מוסיפים את הבצל והשום הכתוש, מטגנים על אש גבוהה עד להזהבה, מוסיפים את הפטריות הקצוצות ומטגנים מספר דקות תוך כדי הקפצה, עד לתחילת חריכה.

2. זה השמן להוסיף את שבבי הסויה המסוננים, את תערובת התבלינים ואת המלח. מערבבים היטב, טועמים, מתקנים תיבול אם צריך (שמן/טוסקנה/מלח) ומקפיצים עד לתחילת השחמת כל העסק, מורידים מהמחבת ושמים בצד.



3. מחזירים את המחבת אל האש, יוצקים פנימה את העגבניות המרוסקות ומביאים לרתיחה, מתבלים בפפריקה מתוקה, אורגנו, צ'ילי גרוס, מערבבים היטב ומבשלים על אש גבוהה, עד לצמצום נוזלים והסמכת הרוטב.



4. פורסים את תפוחי האדמה הכי דקיק וארוך שאתם יכולים. כאמור, התפנקתי כאן במכשיר סיני מאוד מקרטע אמנם, אבל פה ושם הוא כן מצליח לא רע במשימה:





5. הכל מוכן עכשיו למלאכת המילוי. מניחים על משטח עבודה את פרוסת תפוח האדמה הפתוחה (אם לא יוצא לכם מספיק ארוך, אפשר בהחלט שתיים קצרות, אחת לצד השניה, כל העסק מתגלגל ממילא...)



6. מפנקים מעליה בתערובת הטחון הטבעוני.



7. מגלגלים את "דף" תפוח האדמה ומניחים בתבנית אפייה משומנת של מאפינס. שימו לב, בצילומים כאן אני תבניות של 6 בתבנית, כי ממילא אלו רק אני ומותק שלי כאן בבית, אין לנו שום בעיה לאכול צמוד, אבל ממליץ לכם לעבוד עם תבניות כוס נפרדות, כדי שתוכלו להגיש לכל אחד את המנה שלו בנפרד, כי כאמור, זו לא מנה שמפרקים לצלחת, אלא מנה שאוכלים מהתבנית.



8. יוצקים אל בסיס הכוסות את רוטב העגבניות.



9. מפזרים מעל גבינת צ'דר טבעונית מעושנת ומגורדת.



10. מכניסים לתנור/טוסטר אובן למשך כחצי שעה, בחום בינוני/גבוה (כ-200 מעלות), עד שקצוות תפוח האדמה מתחילות להיחרך וכל העסק מתמצק אל תוך עצמו.

11. מגישים חם, מארגנים ביס, מתמסרים אליו רגע, מתחילים להבין את המשמעות של לקבל באותו ביס דף תפוח אדמה אפוי עם טחון בשרני, עם רוטב עגבניות, עם צ'דר מעושנת.





מתכונים נוספים עם שבבי סויה:
סינייה טבעונית
פלפלונים ממולאים
לׇזַנְיוּבָּה - לזניה עם דפי יובה
תוספות טבעוניות לאינג'רה
קוואטפי ברוטב בולונז טבעוני
פיצה-פיתה טבעונית מושחתת
פאי רועים טבעוני
בוריטו טבעוני
​​​​​​קובה אדומה טבעונית
המבורגר טבעוני / קבב טבעוני
בורקס דפי אורז טבעוני
עראייס טבעוני
דלעת ערמונים ממולאת
לזניה טבעונית
מוסקה טבעונית
פסטה ריגטוני עם טחון טבעוני וקישואים בבהרט

תגובות: