חפש

פלפלונים ממולאים - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

מנה שאני אוהב מאוד להכין ואנשים נהנים מאוד לאכול. זו מנה ממש טעימה, טבעונית, צבעונית, חצופה, בשרנית, מנחמת, מתקתקה, עוקצת, מתפלפלת, מחבקת.

כי מה יש לנו כאן בעצם?
פלפלונים מתוקים טריים וצבעוניים, ממולאים בשבבי חלבון סויה, בצל, שום, פטריות, פלפל צ'ילי טרי, פטרוזיליה וצנוברים, תערובת תבלינים ראס אל חנות, אפויים בתנור.



אמנם עבודת מילוי הפלפלונים דורשת התמסרות מפוקסת של מספר דקות, אבל כשהעסק יוצא מהתנור - בכל פעם מחדש - זה כל-כך פאקינג וואו... בתכל'ס מה שיוצא כאן הוא שאלו בעצם קבבונים זעירים, בשרניים ומופרעים, עם טעמים עמוקים שהצנובר שולח, טעמים שעטופים ומחובקים היטב בפלפל מתקתק שמאזן, על ידי הקזת התמצית המתוקה שלו אל המילוי הפיקנטי והמעקצץ. אמאל'ה, מנעד הטעמים הזה בכל ביס - משגע לי את הרבי...

ה"סוכריות" האלו תככבנה לכם בשולחן, לכן ממליץ על המנה לאירוח גם בשולחן מעורב עם קרניסטים, בין אם בזכות הנראות של המנה המאוד נוכחת, ובין אם דאממ, בזכות הטעם והמרקם הנהדרים, שלגמרי מתעתעים, מרוב עונג.

מצרכים: (למגש מלא פלפלונים עבור שולחן משפחתי)
- כ-900 גרם פלפלונים מתוקים טריים (לרוב הם נמכרים בתבניות קלקר קטנות ומנויילנות, יש כאן 4 תבניות)
- 80 גרם שבבי חלבון סויה (משקל מוצר יבש) - אם זו הפעם הראשונה שלכם עם חלבון סויה ואין לכם מושג על מה אני מדבר, אתם לגמרי מוזמנים לקרוא את המדריך המפורט והמצולם שהכנתי על חלבון סויה, על סוגיו וצורותיו ועל דרכי הכנתו. למעבר למדריך - לחצו כאן!
- 3-4 כפות שמן זית
- 1 בצל גדול (כ-200 גרם) + 3-4 בצלצלים קטנים
- 1 ראש שום
- אופציונאלי אך מאוד (מאוד!) מומלץ: 2 יח' פלפל צ'ילי טרי
- 1 קופסת שימורים של פטריות שמפיניון (אפשר גם פטריות טריות, אם כי המשומרות עדיפות כאן כי הן עמידות יותר לתהליך הצפוי)
- 2 כפיות צנוברים
- תערובת תבלינים ראס אל חנות (זו תערובת שקיימת בכל חנות תבלינים שמכבדת את עצמה, כנ"ל לגבי כל מותג תבלינים מסחרי. "ראס אל חנות" הכוונה היא לתבלין העומד ב"ראש החנות", יעני מוצר הדגל של התבלינאי. התערובת משתנה מתבלינאי לתבלינאי, אבל תמיד יהיה מדובר בתערובת משובחת שמתאימה מאוד ל"בשר" טחון, שזה הכיוון שאנחנו רוצים כאן.) או תערובת אחרת שמתאימה לטעמכם, כגון תערובת בהרט, קציצות, קבב וכד'
- מלח, לפי הטעם
-30-40 גרם פטרוזיליה טריה



אופן ההכנה:
1. משחזרים את שבבי חלבון הסויה על ידי השרייתם בסיר קטן מלא במים רותחים למשך 3-4 דקות, אין עדיין צורך לבשל או לתבל. נותנים להם להתרכך ואז מסננים מנוזלים. השיטה המוצלחת והמהירה ביותר לסחיטת שבבים היא פשוט להניח צלחת מעל השבבים כשהם עדיין על המסננת וללחוץ על הצלחת. הכי פשוט, אפקטיבי ומהיר. מניחים בצד בינתיים, מיד נשוב אליהם.

2. חותכים את הראש של הפלפלונים ובמידת הצורך מנקים בזהירות את הגרעינים מבפנים + קוצצים את הבצל הגדול, את הפטריות, את הפלפלים החריפים, את הפטרוזיליה + מפרידים את ראש השום לשיניים וכותשים דק + מקלפים וחוצים את הבצלצלים הקטנים.



3. מחממים את שמן הזית במחבת עמוקה או סיר בינוני, מוסיפים את הבצל הקצוץ ומטגנים עד להזהבה, מוסיפים את השום הכתוש והפלפל החריף הקצוץ, מערבבים היטב ומקפיצים 2-3 דקות.



4. מוסיפים את הפטריות הקצוצות, מערבבים היטב וממשיכים להקפיץ במשך כ-2-3 דקות, נותנים לנוזלים להצטמצם מעט.



5. מוסיפים את שבבי חלבון הסויה, את הצנוברים, את תערובת התבלינים שבחרתם (כאמור, כאן אני עם "ראס אל חנות"), מלח לפי הטעם, מערבבים היטב וממשיכים לטגן/לבשל, אם יש שלוליות נוזלים אז להרשות להן להצטמצם. לאחר שמגיעים לתחילת שלב חריכה - מורידים מהאש, מוסיפים את הפטרוזיליה הקצוצה, מערבבים היטב ומניחים בצד להצטנן מעט.



6. עכשיו לפנינו סשן של ריפוי בעיסוק: מלאכת מילוי הפלפלונים. ברור שאפשר למלא עם כפית, אבל זה לוקח זמן ולא יוצא יסודי ורוב הפלפלונים גם ככה קטנים יותר מקוטר הכפית שלא תגיע פנימה, אז זה הזמן לעבודת ידיים (שטופות היטב, כן?) - פלפלון ביד אחת, דחיסת תערובת הטחון באמצעות אצבעות היד השניה, למלא בלי להתקמצן, עד לפתח הפלפלון הדחוס. ככה פלפלון אחרי פלפלון, את כולם מניחים על תבנית מרופדת בנייר אפייה, מברישים קלות את הפלפלונים מלמעלה עם שמן זית.




7. מגלים שאופס! שכחנו לגמרי מהבצלצלים החתוכים! מחפשים להם פינות פנויות בתבנית ודוחפים היכן שרק אפשר...



8. מכניסים לתנור, חום בינוני/גבוה (180-200), תבנית גלויה, עד לתחילת חריכת הפלפלונים, משהו כמו 25-30 דקות. מוציאים מהתנור, זהירות, זה מסוכן לאכול מיד, כל פלפלון הוא כורון גרעינון, אתם לא רוצים את הפיצוץ הזה על הלשון והחיך שלכם, תנו להם (לפחות) 5-7 דקות להירגע קצת...



9. מגישים, מתפלפלים ומתבלבלים, מכמה שזה פשוט ומוסרי ליצור שחיתות, ללא שחיטות.



מתכונים נוספים עם שבבי סויה:
סינייה טבעונית
לׇזַנְיוּבָּה - לזניה עם דפי יובה
תפוח אדמה וחברים
תוספות טבעוניות לאינג'רה
קוואטפי ברוטב בולונז טבעוני
פיצה-פיתה טבעונית מושחתת
פאי רועים טבעוני
בוריטו טבעוני
​​​​​​קובה אדומה טבעונית
המבורגר טבעוני / קבב טבעוני
בורקס דפי אורז טבעוני
עראייס טבעוני
דלעת ערמונים ממולאת
לזניה טבעונית
מוסקה טבעונית
פסטה ריגטוני עם טחון טבעוני וקישואים בבהרט

תגובות: