חפש

סלט עוף טבעוני קר מעושן - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

אולי כדאי שאתחיל מהסוף: כשסיימתי לאכול את המנה הזו שהכנתי כאן בבית? לא דיברתי מילה, אוקיי?! פשוט קמתי מהכסא בדממה ובעיניים מושפלות, כאחד שמבין את גודל המעמד. שלחתי יד אל הארנק, בנשימה עמוקה שלפתי משם שטר מכובד והשארתי אותו לעצמי על השולחן כטיפ. סבבה?

ואני תימני, מיינד יו, עד שאני פותח את הארנק השטרות מתחלפים בבנק ישראל והשטר שהענקתי לי הוא לאספנים, ה-50 הסגול ההוא, עם דמותו של ש"י עגנון אוחז את הראש ביד אחת בתנוחת "יוו, איזה מטומטם, יא רבנן...", אבל לא נורא, הערכתי את המחווה שלי כלפיי והכנסתי בתודה את השטר בחזרה אל הארנק.

אז כן, המנה הזו עד כדי כך טעימה, אוקיי?



כי מה יש לנו כאן?
סלט עוף טבעוני קר ומעושן, שעשוי מיובה בצורת קשרים ופטריות שמפיניון טריות, מוקפצים כולם במחבת עם חומץ בלסמי, רוטב סויה, חרדל, עשבי תיבול ותבלינים מעושנים ומשגעים, מוגשים קר על מצע של סלט קייצי מרענן של חסה, עגבניה, מלפפון, פלפל צהוב, בצל ירוק, נענע ובקטנה מעל הכל קצת ויניגרט הדרים, ובצד זה סיידר תפוחים אלכוהולי קר להשלמת ההמראה וריענון הפה בין הביסים המעלפים.

פשוט כיף לאכול בימים חמים סלט טרי ומרענן, שמעליו פצצות חלבון בשרניות מעושנות, עם פטריות ג'וסיות שמגוונות את העניין אפילו עוד יותר.

היה לי מדהים כאן והקטע הוא שהמתכון הזה קל להכנה בקטע מביך, כי ברגע שיש לכם את המוצרים הנכונים - הסתדרתם.

מצרכים: (ל-2-3 מנות ענקיות)
- 150 גרם יובה בצורת קשרים (משקל מוצר יבש). אגב, גם היובה הפופולרית יותר, בצורת כנפיים, תעבוד כאן נפלא! אם המושג יובה עדיין זר לכם, ממליץ מאוד לקפוץ למספר דקות אל המדריך המפורט שהכנתי אודות סוגי חלבון הסויה השונים, כולל יובה, על צורותיו השונות. לפתיחת המדריך - לחצו כאן.
- כ-200 גרם פטריות שמפיניון טריות שלמות (זה יוצא משהו כמו סלסילה אחת)
- 3-4 כפות שמן זית
- 2 כפות חומץ בלסמי
- 2-3 כפות רוטב סויה
- 1 כף חרדל (לטעמי עדיף כאן רגיל וחלק, כמו של היינץ, פחות הדיז'ון, שעלול להיות שתלטן מדי)
-1 כף גדושה תערובת עשבי תיבול "ארב דה פרובאנס" (זו תערובת יבשה שניתנת לרכישה בכל חנויות התבלינים המובחרות. מדובר בעצם על מיקס של עשבים ירוקים, שמן הסתם משתנה מתבלינאי לתבלינאי, אבל לרוב מכיל עניינים כגון: תימין, אורגנו, בזיליקום, מיורן, טרגון, אזוב, עלי דפנה, זרעי שומר ועוד... תענוג!)
- 1/2 כפית עשן נוזלי
- 1 כפית פפריקה מעושנת
- 1 כפית שום מעושן גרוס (אם אין לכם, אז אבקת שום רגילה)
- 1/2 כפית פלפל שחור גרוס מעושן (אם אין לכם, אז גרוס רגיל)
- מלח לפי הטעם
(מצרכים לסלט אין טעם שאפרט, נכון? כל אחד עושה מה ואיך שאוהב. אצלי הלכתי כאן על חסה, מלפפון, עגבניה, פלפל צהוב, בצל ירוק ונענע טריה, כולל סקוויז של לימון פנימה.)

אופן ההכנה:
1. מתחילים בשחזור היובה היבשה. מציפים במים רגילים למשך כרבע שעה. היובה תשתה לא מעט מהמים, תבהיר את צבעה ואפילו חלק מהקשרים ייפתחו במהלך ההתרככות, הכל בסדר, ככה זה בחיים, אתה בקשר? אתה מתרכך ונפתח... (ראיתם מה עשיתי כאן? הא? הא?!)

הנה ההבדלים שמתרחשים בזמן ההשרייה:



2. כשהיובה רכה מספיק, שזה אומר קפיצית כזאת כשלוחצים עם האצבעות על אמצע הקשר – מסננים מנוזלים ומניחים בצד.
הנה, מקרוב יותר, להבנת השינויים שמתרחשים במרקם, הראשונה לפני השרייה והשניה לאחר סינון:




3. במחבת גדולה מחממים את שמן הזית, מתחילים עם הפטריות, לתת להם לרחוש קצת, אבל לא באמת לצמצם אותן עדיין.

4. מוסיפים את היובה המסוננת, מוסיפים את כל שאר המרכיבים והתבלינים שברשימה: החומץ הבלסמי, רוטב הסויה, החרדל, הארב דה פרובאנס, העשן הנוזלי, הפפריקה המעושנת, הפלפל השחור, השום הגרוס, המלח, מערבבים היטב אך בעדינות, כדי לשמור על הקשרים ככל הניתן. ומקפיצים על אש גבוהה, ללא מכסה, נותנים לנוזלים להצטמצם, התקרמל ולהיחרך על גבי היובה והפטריות, עד שהכל צרוב יפה ומסירים מהאש להתקרר.



5. וואל'ה זהו, מחכים שיתקרר. נשאר בינתיים רק להכין סלט מושקע וצבעוני, לצלחת, לפזר מעל את העוף הטבעוני המעושן שלנו, אפשר גם ויניגרט הדרים מעל,  או רוטב קיסר, או מיונז טבעוני, מוזגים סיידר תפוחים אלכוהולי קר בצד וקדימה לשולחן.



6. לטעמי זו ארוחה של מנה אחת, אין צורך להגיש לחם מאיזשהו סוג, אין צורך בתוספת בצד, כל המרקמים והטעמים כבר מונחים בצלחת, שגעת של צבעים וטעמים, כיאה לארוחה בשרנית של יום קיץ.

7. בהצלחה ובתיאבון.



מתכונים נוספים עם יובה קשרים:
דיפ פורסט Deep Forest
יובה קשרים ופטריות בטריאקי על פירה
פסטת הקרעים והקשרים
יובה קשרים ועגבניות בתנור

תגובות: