חפש

חלבון סויה ברוטב עגבניות ותבלין פילדלפיה - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

המנה הזו מזכירה לי משהו שמצחיק אותי לפעמים: כשמישהו אוכל מנה מאוד טעימה במסעדה והוא רוצה לפרגן, הוא עלול לבחור במחמאה בסגנון: "וואי, איזו מנה, איזה כיף, זה כמו אוכל ביתי מדהים...", לעומת זאת, כשמישהו רוצה לפרגן למנה טעימה שמישהו בישל עבורו בבית של אחד מהם, הוא עלול לבחור במחמאה בסגנון: "וואו, בוא'נה, זה כמו אוכל של מסעדה!"

למה נזכרתי בזה כאן? כי אני חושב שיש משהו במנה הזו שעושה נעים ומנחם לכיוון של בית וגם טעים ומיוחד לכיוון של מסעדה.

מה יש לנו כאן?
קוביות/כופתאות חלבון סויה, עם בצלים, גזרים, פטריות, פלפלים וזיתים, ברוטב עגבניות עשיר ובתערובת התבלינים "פילדלפיה" המעולה, על אורז בסמטי נקי, שסופג אליו בתאווה את המיצים של התבשיל המעולה הזה.



הביסים בשרניים מאוד, המרקמים מגוונים, הזיתים ותערובת הפילדלפיה נותנים קיק משגע, טרפנו כאן את הסיר הזה ובוודאות אכין אותו שוב, במיוחד אם אצליח לתזמן את העניין לאיזה ערב חורפי, עם גשם בחוץ, בקבוק יין אדום לרענן את הפה בין הביסים המדהימים, בום.

מצרכים: (לסיר משפחתי)
- 150 גרם קוביות/כופתאות חלבון סויה (משקל מוצר יבש). אם זו הפעם הראשונה שלכם עם חלבון סויה ואין לכם מושג על מה אני מדבר, אתם לגמרי מוזמנים לקרוא את המדריך המפורט והמצולם שהכנתי על חלבון סויה,על סוגיו וצורותיו ועל דרכי הכנתו. למעבר למדריך - לחצו כאן!
- 4-6 גזרים בינוניים (כ-400 גרם)
- 3-4 כפות שמן זית
- 1 בצל לבן גדול (כ-250 גרם)
- 1 ראש שום
- אופציונלי אך כל-כך מוסיף: 2 פלפל צ'ילי טרי
- 2 פלפלים אדומים (גמבות) גדולים (כ-350 גרם)
- 1 קופסת שימורי פטריות שמפיניון (400 גרם >> כ-230 לאחר סינון) או סלסלת פטריות שמפיניון טריות
- כ-30 זיתים (משהו כמו 150 גרם)
- 2 כפות גדושות של תערובת התבלינים "פילדלפיה". פילדלפיה זו תערובת תבלינים ידועה, אמריקאית במקור. אמנם היא נקראת פילדלפיה, אך היא מגיעה בכלל מניו-אורלינס ומשלבת ניחוחות וטעמים מדהימים (לא להתבלבל עם קייג'ון, המשובחת בזכות עצמה, פילדלפיה זה משהו אחר לגמרי). פילדלפיה ניתנת לרכישה ברוב חנויות התבלינים המובחרות. אגב, אתם יכולים גם לרקוח אותה בעצמכם, כמעט בכל הגרסאות תערובת פילדלפיה מכילה: פפריקה מתוקה, פלפל שחור, זרעי חרדל לבנים/שחורים, זרעי כוסברה, זרעי כמון, טימין, רוזמרין, אורגנו, קצת פלפל קאיין ועוד כמה גודיז שמשתנים מתבלינאי לתבלינאי... זה מנעד עמוק ונוכח ומפנק של טעמים משובחים.
- מלח, לפי הטעם
- 1 קופסת עגבניות מרוסקות גדולה (800 גרם)
- 100 גרם רסק עגבניות




אופן ההכנה:
1. מתחילים משחזור קוביות חלבון הסויה על ידי בישולם בסיר עם מים רותחים  + 1 כף גדושה של תערובת הפילדלפיה. לאחר שהקוביות מתרככות (משהו כמו 10-15 דקות) מורידים מהאש, מסננים היטב מנוזלים וסוחטים את הקוביות כמיטב יכולתכם. יש הרבה שיטות לסחוט, השיטה שלי עם קוביות היא להמתין שיתקררו קצת ואז מרים אל הידיים חופן קוביות ומוחץ בין שתי כפות ידי, אבל בלחץ מתון, באופן כזה שהנוזלים מנוקזים אבל הקוביות עדיין שומרות על צורתן. מניחים בצד, תורם יגיע בהמשך.

2. חותכים את הגזרים לפרוסות בעובי של כס"מ ומבשלים אותם במים עד לריכוך חלקי, לא בישול מלא לרמה שיתפרקו ויימעכו, אנחנו רק רוצים לרכך אותם, זה משהו כמו 10 דקות על אש גבוהה. מסננים ומניחים בצד, גם אליהם נחזור.

3. את הבצל מקלפים וחותכים קצוץ + את השום מפרידים לשיניים וכותשים + את הפלפלים החריפים פורסים דק + את הפלפלים המתוקים חותכים לקוביות + את הפטריות מסננים מנוזלים + את הזיתים מגלענים וקוצצים דק.



4. מחממים בסיר את שמן הזית, מטגנים את הבצל עד להזהבה חלקית, מוסיפים את השום ואת הפלפלים החריפים, מקפיצים עוד 2-3 דקות לפתיחת טעמים.



5. מוסיפים את הפלפלים המתוקים, הפטריות, הזיתים. מערבבים היטב וממשיכים להקפיץ על אש גבוהה במשך 4-5 דקות.



6. מוסיפים את קוביות חלבון הסויה + כף גדושה של תערובת הפילדלפיה + מלח לפי הטעם, מערבבים בעדינות אך היטב, שכל החברים יקבלו נגיעות מהתבלין. אם יש "שלוליות" של נוזלים, תנו להן להצטמצם על האש, מקפיצים עד להתחלת חריכה של כל העסק, שמהווה סגירה איכותית וטעימה ורק אז עוברים לסעיף הבא.



7. יוצקים פנימה את העגבניות המרוסקות + רסק העגבניות. אם סמיך לכם מדי, הכל בסדר, הוסיפו מעט מים, מערבבים היטב, מביאים לרתיחה, מוסיפים את הגזרים, מערבבים שוב, מנמיכים את האש, מכסים ומבשלים על אש נמוכה במשך כ-25 דקות.



8. זהו, מגישים חם. כאמור, כאן הנחתי על אורז בסמטי נקי, כדי לתת לתבשיל את הכבוד המגיע לו ולא לערבב אותו עם תבלינים מקונספט אחר, יש כאן מספיק טעמים בשביל אפטרטייסט ממושך ומענג, מנחם ומעקצץ, טעים ונעים. נעים מאוד.



מתכונים נוספים עם קוביות חלבון סויה:
קישואים עגולים ממולאים בחלבון סויה ומוצרלה טבעונית
שיפודים טבעוניים עם יובה כנפיים וקוביות חלבון סויה
קוביות חלבון סויה, נקניקיות מרגז ופטריות
חציל קלוי עם קוביות חלבון סויה ופטריות
קוביות חלבון סויה ועגבניות שרי אפויות
רדיאטורי עם קוביות חלבון סויה ופלפלים
מעורב ירושלמי טבעוני

תגובות: