חפש

כנפיים טבעוניות (יובה) בקארי וטריאקי

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

אמנם שיערתי מה אני רוצה להשיג כאן כבר כשניגשתי להכין, אבל אני חייב לציין שהמנה הזו כל-כך הפתיעה לטובה מעבר לציפיות וזללנו אותה כאן במהירות ובתאווה. 

פעם ראשונה שלי עם הסוג הזה של חלבון סויה מיובש, יובה, או חלבון טופו, שמעוצב ודחוס בהשראה של כנפי עוף. המרקם והטעם פשוט מעולים, כן מזכירים מאוד בשר כנפיים, ללא העצמות, כמובן. עפנו על זה, מה שנקרא...



אז לא, אלו כמובן לא כנפיים אמיתיות של תרנגולת, אבל האמינו לי, ממש לא צריך לקחת באכזריות את הכנפיים של יצור מרגיש וסובל ותמים, על מנת ליצור אוכל עם מעוף.

להיפך. כל-כך להיפך.

מצרכים: (ל-3-4 מנות גדולות)
- 100 גרם יובה בצורת כנפיים, יובה היא סוג של חלבון סויה מיובש בצורת כנפי עוף (ניתן להשיג בחנויות מובחרות בסגנון מזרח ומערב. אני רכשתי בסופר הטבעוני המעולה "בטבע שלי" והמוצר קיים גם גם ב"מחסני הטבעונות" הנהדרים.)
- 4 כפות שמן זית
- 2 בצלים לבנים בינוניים, קלופים וחתוכים לרצועות
- 1 ראש שום, מופרד לשיניים שפרוסות דק
- 2-3 פלפלים (גמבות) בצבעים, חצויים ופרוסים לרצועות
- 1 קופסת פטריות שלמות משימורים (עדיף כאן שימורים, לטובת שמירת גודל הפטריה. פטריה טרייה תצטמק כאן מדי לאחר איבוד הנוזלים שלה)
- תערובת תיבול על בסיס קארי
- 4-5 כפות רוטב טריאקי
- אופציונלי אך מומלץ ממש: 1/2 כפית צ'ילי יבש גרוס
- 6-8 עלי חסה שלמים
- לקישוט והשלמת הגשה וטעמים: שומשום וקצח
 



אופן ההכנה:
1. מתחילים משחזור היובה: משרים את הכנפיים בקערה/סיר עם מים קרים למשך כ-15-20 דקות, עד לריכוך מלא, או לחילופין, ממליץ להשרות במים רותחים ל-5-7 דקות, לטובת היפטרות מריח היובה הגולמית, עד לריכוך מלא ואז לסנן מנוזלים ולשטוף קצרות את היובה במים קרים.




2. מחממים את השמן בתוך סיר נמוך או מחבת עמוקה, מוסיפים את הבצל, מטגנים עד להזהבה, מוסיפים את השום, הפלפלים, הפטריות, מקפיצים את כולם על אש גבוהה במשך 2-3 דקות, מוסיפים גם את חלבון הסויה, מערבבים היטב, מטגנים עוד לפני התיבול כדי לוודא שאין לנו כאן נוזלים מיותרים בתהליך. אנחנו רוצים את העסק ג'וסי, אבל לא מרק...



3. זה הזמן לתבל. בסביבות כף גדושה של תערובת תיבול קארי (אגב, אני קונה תערובת מדהימה של קארי, גרוסה ולא טחונה, בשוק העירוני של פתח-תקווה, בחנות "התבלין" במרכז השוק, הוא מערבב שם לא פחות מ-14 תבלינים שונים יחד עם הקארי, תענוג של ממש, חוסך לי מחשבה על שילובים. אמצו לכם חנות תבלינים שווה באזור שלכם, כבשלנים בכלל וכטבעונים בפרט - חנות תבלינים איכותית זו מתנה.) + 4-5 כפות של רוטב טריאקי + 1/2 כפית של צ'ילי יבש גרוס. מערבבים היטב, משאירים על אש גבוהה, מאפשרים לכל העסק לקבל צריבה יפה.



4. אפשר בהגשה ללכת אל מספר מחוזות, על אורז, על אטריות, בקערה עצמאית, או מה שאני בוחר כאן, שלטעמי מאזן, כייפי, מביא קטע קצת רענן של הגשה: סירות של עלי חסה. כן. שוטפים ומייבשים עלים מובחרים של חסה, מצלחתים עלה או שניים על כל צלחת, מעמיסים לתוכם במסודר מהתבשיל, מקשטים בשומשום וקצח, מגישים חם.

5. אוכלים בידיים, כל אחד מרים לעצמו את העלה שלו ומתמודד עם ביס האושר הזה שממתין שם. החסה היא הרי רק תירוץ טעים ומוצדק, לעטוף הכל אל ביס מענג מבלי להיות פחממה שתלטנית.

6. ביס של פיקנטי ומתקתק יחד, בשרני וירק יחד, יש לכם כאן שילוב שיגרום לכם ולאורחים שלכם (הטבעונים והקרניסטים כאחד) למלמל: "וואל'ה...", בקטע שנועד להרוויח זמן כדי לעכל מה לעזאזל השלמות הזאת שהתרחשה כאן הרגע. בהצלחה ובתיאבון.



מתכונים נוספים עם יובה כנפיים:
סוּשִׁיוּבָּה ופטריות
דלעת ערמונים ממולאת ביובה כנפיים
דלעת יפנית ממולאת ביובה כנפיים מוקרמת
יובה כנפיים ופלפלים בטנדורי וצ'דר מעושנת
סמבוסק חומוס ממולא ביובה כנפיים בטנדורי
אטריות חיטה ויובה כנפיים בקארי אדום וקרם קוקוס
שיפודים טבעוניים עם יובה כנפיים וקוביות חלבון סויה
תוספות טבעוניות לאינג'רה
פלפלים ממולאים באורז, יובה כנפיים ופטריות בוויסקי
חֲצִילִיוּבָּה
מעורב ירושלמי טבעוני
אדמה בעננים - מתכון טבעוני

תגובות: