חפש

חֲצִילִיוּבָּה - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

כן, חֲצִילִיוּבָּה. פשוט כל שם ידוע ומוכר שאתן למנה הזאת לא יספר את האמת לגביה, כי היא לא מבוססת על איזושהי מנה קרניסטית מוחלטת שבא לי לעשות לה הומאז' טבעוני, אלא חיבור טעמים ומרקמים שמסתדרים לי מאוד על הבלוטות, עד לכדי מנה עצמאית לחלוטין שאני לא מכיר שם שניתן לה בעבר.

אז חבר'ס - זו חֲצִילִיוּבָּה.
חֲצִילִיוּבָּה - אלו החבר'ס.


    
אז מה זה חציליובה?
חציל קלוי, שמיד לאחר הקלייה נפתח להצעות ועובר מיידית לדייט חם בתנור עם שכבה דקה של טחינה גולמית, כשמעליהם ערמת יובה בסגנון כנפיים, עם בצל קצוץ, קונפטי של אצות נורי לטובת טעמים משגעים של ים, תערובת תבלינים מקפיצים בחריימה סטייל, מוגש עם (עוד!) טחינה מעל, הפעם ירוקה ודלילה יחסית ומחוזקת הסחוג של אמא שושנה ועם עלי פטרוזיליה טריים מעל ופיתה חמה ליד.

המנה מתוכננת הרי, תיארתי לי שיהיה לי טעים כבר כשהתחלתי לחבר אותה כשמבטיי סרקו את המרכיבים הקיימים בבית, אבל וואו, גאד דאממ וואו, רק כשלקחתי את הביס, הבנתי עד כמה הדבר הזה הוא עונג מושחת של ביסים מושלמים...

טעים ברמות של יתכן שמומלץ להגביר את המוזיקה על מנת להסוות את גניחות העונג המיוסר הזה שלכם, שהשכנים לא יחשדו, חלילה, שיש לכם חיים.

אז רוצה לסיים ב"ממליץ", אבל מה זה בעצם ממליץ כאן... ממליץ נשמע לי כאן לא מתמסר מספיק. אם הייתי רופא לא הייתי "ממליץ" לכם חציליובה, הייתי פאקינג מחייב אתכם בחציליובה במרשם, כי חציליובה מכילה הרבה עניינים שתרצו שיהיו בה.



מצרכים: (ל-2 מנות ענקיות. הוסיפו/החסירו בהתאם)
- 2 חצילים בינוניים
- 80 גרם יובה בסגנון כנפיים (משקל מוצר יבש). יובה הוא מוצר שנמכר מיובש, כמו חלבון סויה על צורותיו השונות. כשבתעשייה מבשלים לנו את פולי הסויה לטובת ייצור טופו, צפה לה שכבה לבנה של סויה, מרתקת ועתירת חלבון. השכבה הדקה הזאת נקראת "יובה", או "עור טופו", או "עור סויה", רחמנא ליצלן. הקטע הוא שמדובר בחומר גלם משגע ומוסרי, אז המוצר הזה מרוכז אל צורות שונות, לטובת העדפת בישולים ומצבי צבירה, כמו שפסטה היא תמיד פסטה, רק מוגשת בעשרות צורות שונות...  ניתן להשיג את היובה כנפיים בחנויות שמתמחות בייבוא מוצרים מהמזרח, כדוגמת מזרח ומערב, דרגון וכד'. אישית רכשתי בסופר האינטרנטי הטבעוני בטבע שלי
- 1 בצל לבן בינוני קצוץ
- 1 דף אצות נורי, גזור דק לקונפטי סטייל
- 2 כפות תערובת תיבול לחריימה (זמינה בכל חנות תבלינים. מן הסתם התערובת שונה מתבלינאי אחד למשנהו, אבל לרוב היא כוללת פפריקה חריפה, כמון, קימל, אבקת שום ועוד...)
- 1 כף שטוחה פפריקה מתוקה
- 3-4 כפות שמן (כל סוג צמחי לבחירתכם. השתמשתי כאן בקנולה. אם אתם עם זית, אז השתדלו לא לעבור 200 מעלות בהמשך, כדי לא לחמצן את השמן.)
- 2 כפות טחינה גולמית + קערית טחינה לימונית חמוצה וירוקה חריפה (הצעה שלי: מדללים כשליש כוס טחינה גולמית במעט מים קרים ומיץ מחצי לימון סחוט, מערבבים היטב עד לקבלת מרקם חלק, ואז מוסיפים כפית גדושה סחוג ירוק ומערבבים היטב. למתכון נפרד להכנת הסחוג של אמא שלי, שהוא הטעים ביותר שאני מכיר בכל חיי, מוזמנים באהבה להקליק ולנסות את מתכון הסחוג של אמא שושנה. הוא כל-כך וואו...)
- קצת פטרוזיליה טרייה, מופרדת לעלים
- 2 פיתות טריות וחמימות


אופן ההכנה:
1. קולים את החצילים, בין אם באמצעות מבער ישיר, ברנר סטייל, או להניח את החצילים ישירות על רשת או פלנצ'ה יצוקה על הכיריים של הגז בבית ולגלגל אותם בעדינות עד לקלייה, או עטיפת כל חציל ברדיד אלומיניום וגלגולם על כיריים חשמליות עד לריכוך, ועוד... יש דרכים נהדרות רבות לקלות חציל, רק על זה אפשר לדבר יומיים.

2. בזמן שהחצילים עסוקים בענייניהם - זה הזמן גם לשחזר את היובה ולרכך אותה אל המרקם הנפלא שהיא יודעת להיות: משרים את הכנפיים בקערה/סיר עם מים קרים למשך כ-15-20 דקות, עד לריכוך מלא, או לחילופין, ממליץ להשרות במים רותחים ל-5-7 דקות, לטובת היפטרות מריח היובה הגולמית, עד לריכוך מלא ואז לסנן מנוזלים ולשטוף קצרות את היובה במים קרים.



3. מכניסים אל קערה את היובה + הבצל + קונפטי האצות + תערובת התבלינים + השמן, מערבבים היטב.



4. כשהחצילים מוכנים מעבירים אותם אל תבנית מרופדת בנייר אפיה ובאמצעות סין חוצים אותם לאורכם, אבל לא עד הסוף. מה שאנחנו רוצים כאן הוא חציל שלם פתוח לרווחה, לא 2 חצאי עצמאיים.




5. על כל חציל יוצקים כך של טחינה גולמית.



6. מעמיסים בנדיבות את תערובת היובה המתובלת על כל אחד מהחצילים.



7. מכניסים לתנור על חום בינוני, אין צורך לכסות. נותנים לכל העניין להשחים, כל השכבות מבצעות היכרות חמה האחת עם השנייה, טעמים מתמזגים לטעמים חדשים. מוציאים מהתנור כשמשחים.



8. מרימים כל חציל בשלמותו אל צלחת באמצעות מרית רחבה, יוצקים את הטחינה הירוקה, מקשטים בעלים טריים של פטרוזיליה ומגישים מיד, אם אתם רעבים אז גם בליווי של פיתה טרייה וחמימה.



9. מרימים ביסים שכוללים את כל השכבות, אלו הם הביסים הטעימים ביותר, כי זה חציל קלוי, זה הרבה טחינה, זה מרקם בשרני בשפע בטעמים של חריימה פלוס ניחוחות של ים, וואי, כמה שחציליובה זה עניין טעים.

10. בהצלחה ובתיאבון.



מתכונים נוספים עם יובה כנפיים:
סוּשִׁיוּבָּה ופטריות
דלעת ערמונים ממולאת ביובה כנפיים
דלעת יפנית ממולאת ביובה כנפיים מוקרמת
יובה כנפיים ופלפלים בטנדורי וצ'דר מעושנת
סמבוסק חומוס ממולא ביובה כנפיים בטנדורי
אטריות חיטה ויובה כנפיים בקארי אדום וקרם קוקוס
שיפודים טבעוניים עם יובה כנפיים וקוביות חלבון סויה
תוספות טבעוניות לאינג'רה
פלפלים ממולאים באורז, יובה כנפיים ופטריות בוויסקי
מעורב ירושלמי טבעוני
אדמה בעננים - מתכון טבעוני
כנפיים טבעוניות בקארי וטריאקי

תגובות: