חפש

פלפלים ממולאים באורז, יובה כנפיים ופטריות בוויסקי - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

אוהב פלפלים ממולאים, איך אפשר שלא, יש להם קטע ממש טוב. פלפלים ממולאים הם בעצם ארוחה שלמה שארוזה לה בתוך קערית מתקתקה, שמביאה את הטעמים שלה פנימה אל המילוי ועוטפת יפה את כל העסק.



אז מה יש לנו כאן היום?
פלפלים ממולאים עד חציים באורז בסמטי מתובל, כשהחצי העליון ממולא ביובה כנפיים, פטריות ובצל, מוקפצים בתימין ו-וויסקי. אפייה קלה בתנור ליצירת היכרות בין מרכיבי השילוש המשוגע הזה ובום, מנה כייפית נוצרה, קשת פסיכית של טעמים ומרקמים, מנה משביעה, מגוונת, בשרנית, צבעונית והכי חשוב - מוסרית וטעימה.



זו מנה שמתאימה מאוד גם לאירוח, בזכות הלוק המשגע. בנוסף, משהו שאני רוצה לומר לגבי ממולאים בכלל: לרוב, מתכוני הממולאים מכילים מילוי אחיד, אורז או טחון וכד', במרקם אחיד לכל תוכן הפלפל. אני פחות מסכים עם המסורת הזו. אני אוהב את הממולאים שלי "גסים", עם עניינים מזוהים ומרקמים שונים האחד מהשני, זה הרבה יותר מעניין לי בצלחת. לכן אני עובד כאן בשלבים, שכבת אורז, פטריות שלמות, נתחים בשרניים, תיבולים שונים לאורז ולמילוי העליון, ניחוחות של וויסקי, יש כאן אקשן בצלחת של מי שפותח את המכסה של הפלפל וחוצה אותו עם הסכין, הבנאדם מיד מבין שיש לו כאן תוכנייה, יש נושא, נשוא, מושא. אם לתמצת, אנסח זאת כך: כל עניין הממולאים אינו מובן נכון לטעמי. בממולאים הממולא הוא לא הפלפל. הממולא הוא האדם שאוכל...



מצרכים: (ל-8-9 פלפלים ממולאים, הוסיפו/החסירו בהתאם)
- 120 גרם יובה כנפיים (משקל מוצר יבש). לטעמי זו אחת מצורות היובה המוצלחות ביותר, מרקם אדיר שמאוד מאוד מזכיר נתחי עוף. ניתן לרכישה במקומות שמתמחים בייבוא מוצרים מהמזרח הרחוק, כדוגמת בטבע שלי, דרגון, מחסני הטבעונות וכד'. (לקריאה מפורטת על היובה, הכנתי מדריך מפורט על הסוגים השונים, למעוניינים - הקליקו כאן)
- 4 כפות שמן זית
- 2 בצלים לבנים בינוניים, קצוצים
- 1 ראש שום, מופרד לשיניים, כתושות
- אופציונאלי, אך מומלץ מאוד: 1 פלפל אדום חריף, פרוס דק
- 9-10 פטריות שמפיניון חומות טריות
- כמה גבעולים טריים של תימין
- כוסית או שתיים של וויסקי
- מלח
- כ-200 גרם אורז בסמטי (משקל מוצר יבש)
- 2-3 כפות של תערובת תבלינים מובחרת לאורז
- 9-10 פלפלים (גמבות) בצבעים
 





אופן ההכנה:
1. מתחילים משחזור היובה: משרים את הכנפיים בקערה/סיר עם מים קרים למשך כ-15-20 דקות, עד לריכוך מלא, או לחילופין, ממליץ להשרות במים רותחים ל-5-7 דקות, לטובת היפטרות מריח היובה הגולמית, עד לריכוך מלא ואז לסנן מנוזלים ולשטוף קצרות את היובה במים קרים.

2. אם אתם מסתדרים עם טיפול בשתי חזיתות בו זמנית, אז אפשר כבר עכשיו להכין את האורז, כפי שאתם מכירים ואוהבים. כאן אני עם בסמטי, מבושל עם תערובת תבלינים מוכנה לאורז, מהאלו שקונים במשקל בחנויות התבלינים השוות. אז בניגוד לסוג הממולאים שבהם האורז מתבשל בתוך הפלפל - כאן אנחנו מכינים את האורז מראש וכשמוכן שמים בצד.



3. במקביל להכנת האורז או לאחריה, מה שמסתדר לכם, מחממים את השמן במחבת גדולה, מוסיפים את הבצל, מטגנים עד שהבצל מתחיל להיות שקוף, מוסיפים את השום, הפלפל החריף, התימין, מקפיצים על אש גבוהה, לפתיחת טעמים.

4. מוסיפים את הפטריות ואת היובה אל המחבת, ממשיכים להקפיץ, הפטריות תתחלנה להקיז מהנוזלים שאגורים בהן וגם היובה תפריש החוצה את המים שאולי עוד נותרו בה מההשריה.

5. כשכל העסק מוקפץ ללא שלוליות מים מיותרות, זה הזמן להוסיף מנה יפה של וויסקי אל המחבת, אבל שימו, אל תהיו בונקרים, מדובר בתוספת טעמים עשירה כל-כך. מערבבים היטב ומאפשרים לוויסקי להצטמצם. אל דאגה, זו לא מנה של סטל'ה, האלכוהול הולך להתנדף בתהליך ואנחנו נישאר עם תמצית הטעמים המשובחת של הוויסקי, שתיספג פנימה אל היובה והפטריות, יחד עם מתיקות הבצל, העקיצה של הפלפל החריף, הניחוח של התימין. זה גאד דאממ מושלם וזה שלב שהיה לי מאוד קשה להתאפק מלטרוף את המחבת כמו שהיא... כשהוויסקי מצטמצם ואנחנו לפני שלב חריכה - זה זמן נהדר להוריד מהאש ולשים בצד. 



6. מסדרים את הפלפלים בתבנית מרופדת בנייר אפיה, חותכים את הפלפלים לכוסות עם מכסים בגובה של כס"מ ומנקים את הביפנוכו שלהם מהצלעות הלבנות המרופדות.




7. ממלאים כל פלפל באורז עד לגובה החצי.



8. ממלאים את החצי העליון בתערובת היובה והפטריות, זה אמור לצאת לכם פטריה שלמה חמודה לכל פלפל + הרבה יובה ובצל.



9. מחזירים לכל פלפל את המכסה שלו, מכניסים אל התנור לאפייה גלויה של כחצי שעה על כ-200 מעלות, עד שהמכסים משחימים.



10. מסירים את המכסים ומחזירים אל התנור במצב גריל עליון, לחריכה אחרונה, של כ-5-6 דקות.



11. מלבישים בחזרה את המכסים ומגישים חם. סלט ירוק טרי יוכל לרענן בין הביסים והיי, תמיד אפשר להתרענן גם עם איזה שוט של וויסקי.

12. בהצלחה ובתיאבון.







מתכונים נוספים עם יובה כנפיים:
סוּשִׁיוּבָּה ופטריות
דלעת ערמונים ממולאת ביובה כנפיים
דלעת יפנית ממולאת ביובה כנפיים מוקרמת
יובה כנפיים ופלפלים בטנדורי וצ'דר מעושנת
סמבוסק חומוס ממולא ביובה כנפיים בטנדורי
אטריות חיטה ויובה כנפיים בקארי אדום וקרם קוקוס
שיפודים טבעוניים עם יובה כנפיים וקוביות חלבון סויה
תוספות טבעוניות לאינג'רה
חֲצִילִיוּבָּה
מעורב ירושלמי טבעוני
אדמה בעננים - מתכון טבעוני
כנפיים טבעוניות בקארי וטריאקי

תגובות: