חפש

סוּשִׁיוּבָּה ופטריות - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

אוקיי, חבר'ס, וואי, איזו שגעת, עצרו הכל! עצרו הכל ובואו להכיר את המנה המטריפה שתפרתי כאן, שעלולה לשנות לכם כמה סדרי עולם, או לכל הפחות סדרי מטבח.

כל-כך קלה להכנה, כל-כך מטריפה בתוצאה, מנה טבעונית שבקלות תשאב אליה גם לא טבעונים, יפהפייה לאירוח, מתאימה גם להגשה חמה וגם קרה, מחרמנת את בלוטות הטעם, טעימה עד אנחות עונג חרישיות...

אז מה בעצם יש לנו כאן היום?
אני מכנה את המנה סוּשִׁיוּבָּה, שזה בעצם סושי של דפי אורז ודפי אצות נורי מגולגלים סביב מוקפץ פסיכי של יובה כנפיים, פלחי פטריות שמפיניון טריות, רצועות בצל, פרוסות שום, טבעות פלפל חלפיניו, שהוקפצו קודם בשמן זית, שמן שומשום, רוטב סויה וחומץ בלסמי, מקושטים ומתובלנים בשומשום וקצח, סגורים קצרות בתנור, מוגשים עם גשם של עירית מלמעלה.



בשונה מהמקובל, בחרתי להרכיב כאן את הסושי מדף אורז דקיק ולא מרול עבה של אורז, ויא ראבי, כמה אני מבסוט על הבחירה הזו... רול סושי מדף אורז משאיר את כל האקשן לנוכחות גדולה של המילוי + מעצים את נוכחות האצות, שמיידית שולחות אל טעמים של ים, במיוחד עם המיקס של יובה הכנפיים ופלחי השמפיניון שיחד מייצרים מיקס בשרני רך ומשגע.

הרמתי ביס ולגמרי עפתי כאן, אפילו בכלל לא הרגשתי צורך בתגבור בטריאקי או ספייסי מיונז בצד, כנהוג עם סושי. זה היה אושר להרים כאן כל ביס ופשוט להתמסר לפיצוץ הטעמים והמרקמים שנוצר בפה.

המתכון שלי לסושיובה כאן ממש קל ופשוט, בקטע כזה שהתוצאה המטריפה אשכרה גורמת לך להרגיש קצת לא נעים עם האורחים שלך, כי הם לגמרי הולכים להתפעל עליכם בזמן שאתם תמלמלו לעצמכם אבל לא עשיתי כלום...

מצרכים:
מבחינת כמויות, הערה: שימו לב שאני מפרט כאן במתכון כמויות עבור 2 מנות. מה שכן, מכיוון שזו מנה שחיברתי כאן בהתנסות עם עצמי במטבח - הכנתי וצילמתי כמות של מנה אחת בלבד, סבבה? אז הטקסט בעצם מתאר כמות כפולה מהכמות המצולמת, כי אני מניח שבוודאות תרצו להכין כאן 2 מנות ומעלה...

- 50 גרם יובה כנפיים (משקל מוצר יבש) - אם המושג יובה עדיין זר לכם, ממליץ לקפוץ למספר דקות אל המדריך המפורט שהכנתי אודות סוגי חלבון הסויה השונים, כולל יובה, על צורותיו השונות. לפתיחת המדריך - לחצו כאן.
- 4 כפות שמן זית
- 1 יח' בצל קטן, כ-70 גרם
- 300 גרם פטריות שמפיניון טריות
- 4-5 שיני שום
- אופציונאלי ומומלץ ביותר: 1 יח' פלפל חריף טרי (כאן אני עם חלפיניו)
- 2 כפות רוטב סויה
- 2 כפיות חומץ בלסמי
- 1 כפית שמן שומשום
- 4 יח' דפי אורז ריבועיים
- 4 יח' דפי אצות נורי
- קצת שומשום וקצח לפיזור מעל הסושיובה
- 1-2 כפות עירית טריה קצוצה 



אופן ההכנה:
1. מתחילים בשחזור היובה: או השריה במים קרים במשך כ-20 דקות, עד לריכוך מלא, או השריה במים רותחים למשך כ-5-7 דקות. בשנה האחרונה אני מרגיש שחלק מהיובות מגיעות עם ריח די חזק שלא היה בעבר, השריה במים רותחים תסייע להיפטר ממנו. בכל מקרה, בין אם בחרתם במים קרים או חמים, כשהיובה רכה, מסננים מנוזלים ומניחים בצד בינתיים.

2. את הפטריות הטריות חותכים לפלחים, את הבצל לרצועות, את השום לפרוסות דקות, את החלפיניו לטבעות דקות.



3. מחממים בווק את שמן הזית ומתחילים מהקפצת רצועות הבצל וטבעות החלפיניו. מוסיפים את פלחי הפטריות ואת השום הפרוס ומקפיצים על אש גבוהה במשך כדקה נוספת. מוסיפים פנימה את היובה, את רוטב הסויה, את החומץ הבלסמי, מערבבים תוך כדי הקפצה וממשיכים עד לתחילת חריכת המרכיבים, מורידים מהאש, מוסיפים את כפית שמן השומשום, מערבבים ומניחים בצד בינתיים.




4. מכינים משטח עבודה משומן.



5. ממלאים מגש במים קרים, בעדינות מכניסים אליו דף אורז אחד, למשך 5-7 שניות בלבד, מוציאים מהמים ברגע שמרגישים שהוא גמיש מספיק להתגלגל מבלי להישבר, מניחים על המשטח המשומן.



6. על דף האורז השקוף מניחים דף אצת נורי בשלמותו. 



7. מסדרים מנה נדיבה של המוקפץ בתחתית האצה.



8. מרימים בעדינות את קצה דף האורז ופשוט מגלגלים בעדינות את כל העסק לרול.



9. כך שוב ושוב, כמספר הרולים שבחרתם למנה.



10. באמצעות סכין חדה פורסים כל רול ל-4 חתיכות, בזהירות מעמידים את כולן בתבנית שמתאימה לאפיה.



11. מפזרים מעל שומשום וקצח.



12. מכניסים לתנור, חום בינוני/גבוה, 180-200 מעלות, ל-10-15 דקות גג ומוציאים.



13. מצלחתים, מפזרים גשם של עירית טריה מעל הכל, זהו, מוכן.



14. מגישים חם או קר, שני המצבים מושלמים כאן, עם מנעד מעולה של מרקמים רכים, שעושר האצות סביבו מיד מנחה את המוח לשייך אוטומטית אל הים... זה פשוט הרבה אושר שמרוכז כאן אל כל ביס.



מתכונים נוספים עם יובה כנפיים:
דלעת ערמונים ממולאת ביובה כנפיים
דלעת יפנית ממולאת ביובה כנפיים מוקרמת
יובה כנפיים ופלפלים בטנדורי וצ'דר מעושנת
סמבוסק חומוס ממולא ביובה כנפיים בטנדורי
אטריות חיטה ויובה כנפיים בקארי אדום וקרם קוקוס
שיפודים טבעוניים עם יובה כנפיים וקוביות חלבון סויה
תוספות טבעוניות לאינג'רה
פלפלים ממולאים באורז, יובה כנפיים ופטריות בוויסקי
חֲצִילִיוּבָּה
מעורב ירושלמי טבעוני
אדמה בעננים - מתכון טבעוני
כנפיים טבעוניות בקארי וטריאקי

תגובות: