חפש

מעורב ירושלמי טבעוני - גרסת הסגר - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

גרסה נוספת שלי למאכל שהיה מאוד אהוב עלי בימיי כקרניסט ירושלמי, שבחטאיו נהג לפקוד על בסיס קבוע את סטקיות רחוב אגריפס.

הרחבתי בעניין במתכון הקודם של מעורב ירושלמי טבעוני ששיתפתי בעבר (לפתיחת המתכון הקודם - קליק כאן), אז לא אחפור ממש מחדש את העניין שוב.

כן אסכם שכמו שם - גם כאן, אני מכנה את המעורב כמעורב ירושלמי לטובת הופעה במנועי החיפוש למתעניינים שיחפשו בעתיד, אבל ככל שזה תלוי בי - מבחינתי השם של המנה הזו הוא: "מעורב רגשית".

מעורב רגשית, כי בזה מדובר בעצם, לא? על שימור מיקס ממש מטריף של מרקמים בשרניים, לצד הבנה והפנמה רגשית, שכדי לחוות את האושר הזה בתוך הפה, אין צורך לערב בעלי מתים בעניין. לא חייבים לבתר. אפשר פשוט לוותר.

אלו ימי קורונה, רבים נמצאים בסגר, בגרסה זו אני משתדל להתחשב בנתון זה, אז פחות חומרי גלם טריים, יותר חומרי גלם ארוכי טווח, כל זאת מבלי להתפשר על העונג שהולך להתרחש לכם בתוך הפיתה או על הצלחת. הרגישו חופשי לגוון את המתכון הזה אל המלאי שזמין לכם, לא חסרים מרקמים טבעוניים נוספים, עשרות סוגי פטריות שונות, טופו, סייטן, נתחי "עוף" קפואים, מה שבא לכם.

אז מה יש לנו כאן?
מעורב ירושלמי טבעוני שמורכב מבצל, פטריות שמפיניון שלמות משומרות, ג'ק פרוט משומר, כופתאות חלבון סויה מיובש, חלבון סויה מיובש בנוסח כנפי עוף, (זו לא רק הצורה שלהם ששונה, כל הצפיפות, המרקם והטעם שלהם שונים לחלוטין...), כולם מוקפצים בתערובת תבלינים עשירה של מעורב ירושלמי, מוגשים בתוך פיתה או על צלחת, עם טחינה לימונית מענגת ובצל ירוק מעל. זיתים מובחרים בצד להתרענן בין הביסים ומיקס-צ'יפס בטיגון עמוק של תפוח-אדמה ובטטה, כדי לסגור סופית את הבסטה...

יאפ, זו מנה מוטרפת שבהחלט תעשה לכם את היאוש ליותר נוח...

מעורב ירושלמי טבעוני - מתכון

מצרכים: (ל-4 מנות גדולות בצלחת או 6-8 פיתות... כן, יצא לי לא מעט, אז הורידו בהתאם או הישארו עם הכמות הזו, אם כבר דפקתם בייבי בום במלחמת המפרץ ויש לכם עכשיו שבט מורעב שם שסגור איתכם, או אם סתם בא לכם לפנק את השכן המבוגר שגר לבד והולך להתחרפן מהניחוחות, הכינו פיתה או חמגשית ותנו גם לו. המנה נקראת מעורב רגשית, כבר ציינתי?)
- 2 בצלים לבנים בינוניים, קלופים וחתוכים לרצועות
- מספר שיני שום, כתושות (אני משתמש בראש שלם לכמות כזאת)
- 1 קופסת שימורי פטריות שמפיניון שלמות
- 80 גרם כופתאות חלבון סויה מיובש
- 80 גרם יובה כנפיים (משקל מוצר יבש)
- 1 קופסת שימורי ג'ק פרוט במי מלח
- 1/4 כוס מים, אולי אפילו קצת פחות
- 3-4 כפות שמן זית
- תערובת תבלינים למעורב ירושלמי (אני קונה תערובת מופלאה בחנות התבלינים הקבועה שלי בשוק העירוני בפתח-תקווה, לכל חנות תבלינים מובחרת יש תערובת טובה. אם בא לכם להרכיב בעצמכם, אז זה משהו בכיוון של כורכום, כמון, אבקת שום, פלפל אנגלי, ממש מעט פפריקה. כל תבלינאי נותן את הטאצ' שלו, אז אין נוסחה קבועה, אבל זה בהחלט הכיוון.)
- מלח, לפי הטעם.

מעורב ירושלמי טבעוני - מתכון

אופן ההכנה:
יש לנו כאן כמה צעדים מקדימים לעשות לפני שנזרוק את כולם יחד לפלנצ'ה, כי המרכיבים השונים דורשים עבודה שונה, אז הנה הסדר שאני ממליץ עליו.

1. מתחילים משחזור היובה: משרים את הכנפיים בקערה/סיר עם מים קרים למשך כ-15-20 דקות, עד לריכוך מלא, או לחילופין, ממליץ להשרות במים רותחים ל-5-7 דקות, לטובת היפטרות מריח היובה הגולמית, עד לריכוך מלא ואז לסנן מנוזלים ולשטוף קצרות את היובה במים קרים.

מעורב ירושלמי טבעוני - מתכון

2. בינתיים מבשלים בסיר קטן את כופתאות חלבון הסויה עם מים רותחים, יחד עם כף גדושה מתערובת התבלינים, עד שהם מתרככים, מסננים היטב מנוזלים ומניחים בצד.

מעורב ירושלמי טבעוני - מתכון

3. במקביל ניגשים לטפל בג'ק פרוט. שוטפים את הפרי במים קרים, כדי להיפטר ממי המלח בהם היה שרוי, אל דאגה, לא צפוי לכם שום טעם לוואי. הג'קפרוט מגיע כשהוא חתוך לפלחים גדולים, חותכים אותם לרצועות צרות יותר, כשמקפידים לחתוך לאורך הסיבים, זה כל הקטע של הפרי המופלא הזה. סיבים בשרניים.

מעורב ירושלמי טבעוני - מתכון

4. מחממים כף שמן זית במחבת, מכניסים את פרי הג'ק, כשהוא מתחיל לרחוש מוסיפים את רבע כוס המים, מוסיפים גם כפית גדושה מתערובת התבלינים, מבשלים על אש גבוהה, מאפשרים לפרי לשתות את המים ולהתרכך. אמנם הדרך הנפוצה להפריד את הסיבים היא בסבלנות, עם מזלג. אבל יש דרך מהירה, כיפית ויעילה הרבה יותר: המרית הזאת של מעיכת תפוחי אדמה לפירה, פשוט תלחצו איתו על הג'קפרוט בתוך המחבת, מיד הסיבים יפרדו ובתוך דקה עבודה תהיו בהלם איך מפלחים ספורים של פרי מוזר יש לכם מחבת מלאה בסיבי "בשר". מוציאים ושמים בצד.

מעורב ירושלמי טבעוני - מתכון

5. סופסוף הגיע הזמן לעשות את מה שהתכנסנו לעשות: מעורב! מחממים 2-3 כפות שמן זית בסיר נמוך או מחבת (ממש) גדולה, מכניסים את הבצל והשום, מטגנים עד להזהבה, מוסיפים את כל השחקנים: הפטריות, כופתאות חלבון הסויה, ה"כנפיים", פרי הג'ק, מוסיפים גם כף גדושה של תערובת התבלינים למעורב, מערבבים היטב וממשיכים לטגן על אש גבוהה.

מעורב ירושלמי טבעוני - מתכון

6. שווה לטעום, לבדוק מה חסר, עוד מלח, עוד קצת מהתבלין, עוד כף שמן, אל תתביישו, אתם בדואט סוער עם הפלנצ'ה, היא מספרת לכם בכל רגע נתון מה הלו"ז איתה, פשוט תהיו שם, אין איך להרוס מנה עם כאלו חומרי גלם מדהימים.

7. לגבי הכנת תוספות, כל אחד ומה שבא לו, אז לגמרי בגדר הצעה - על הכיריים השניות, במקביל, הכנתי צ'יפס מתפוחי אדמה ובטטות. אין כל-כך מה להסביר כאן: חותכים לרצועות וזורקים לסיר עם שמן, טיגון עמוק.

8. כשהמעורב מוכן והעסק מקבל השחמות יפות, ללא נוזלים, מגישים. גם כאן יש לכם אפשרויות, אפשר בצלחת, כמובן. אפשר בבגט, אני התנחמתי בתוך פיתה טריה, עם טחינה לימונית ובצל ירוק מעל, זיתים בצד, קטשופ/מיונז טבעוני למיקס-צ'יפס ותודה אחת קטנה, על שכל ביס הוא אושר גדול.

9. בהצלחה ובתיאבון.

מעורב ירושלמי טבעוני - מתכון
מעורב ירושלמי טבעוני - מתכון

מתכונים נוספים עם יובה כנפיים:
סוּשִׁיוּבָּה ופטריות
דלעת ערמונים ממולאת ביובה כנפיים
דלעת יפנית ממולאת ביובה כנפיים מוקרמת
יובה כנפיים ופלפלים בטנדורי וצ'דר מעושנת
סמבוסק חומוס ממולא ביובה כנפיים בטנדורי
אטריות חיטה ויובה כנפיים בקארי אדום וקרם קוקוס
שיפודים טבעוניים עם יובה כנפיים וקוביות חלבון סויה
תוספות טבעוניות לאינג'רה
פלפלים ממולאים באורז, יובה כנפיים ופטריות בוויסקי
חֲצִילִיוּבָּה
אדמה בעננים - מתכון טבעוני
כנפיים טבעוניות בקארי וטריאקי

מתכונים נוספים עם ג'ק פרוט, פרי הג'ק:
בוריטו ג'ק פרוט בטריאקי


מתכונים נוספים עם קוביות חלבון סויה:
קישואים עגולים ממולאים בחלבון סויה ומוצרלה טבעונית
חלבון סויה ברוטב עגבניות ותבלין פילדלפיה
שיפודים טבעוניים עם יובה כנפיים וקוביות חלבון סויה
קוביות חלבון סויה, נקניקיות מרגז ופטריות
חציל קלוי עם קוביות חלבון סויה ופטריות
קוביות חלבון סויה ועגבניות שרי אפויות
רדיאטורי עם קוביות חלבון סויה ופלפלים

תגובות: